سبك مىگرفت.۱
۱۲۰۶. كتاب من لا يحضره الفقيه: نماز پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله از همه مردم، كاملتر و كوتاهتر بود. هنگامى كه داخل نماز مىشد، مىگفت: «اللّه أكبر، «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ%«$.۲
۱۲۰۷. امام على عليهالسلام ـ در نامه ايشان به محمّد بن ابى بكر، هنگام گماردنش به حكومت مصر ـ: سپس به ركوع و سجودت بنگر، كه پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله كاملترين نماز را داشت و با اين حال، [كوتاهترين و] سبكترين اعمال را در آن داشت.۳
۱۲۰۸. صحيح مسلم ـ به نقل از اَنَس ـ: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله نمازش كامل، امّا از نماز همه مردم، كوتاهتر بود.۴
۱۲۰۹. امام باقر عليهالسلام: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله اگر در نماز، صداى گريه كودكى را مىشنيد، نمازش را كوتاه مىكرد تا مادرش به سوى او برود.۵
۲ / ۱۴
چگونگى ركوع و سجود پيامبر صلّی الله علیه و آله
۱۲۱۰. امام على عليهالسلام: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله چون به سجده مىرفت، با كف دستانش سجده مىكرد و بازوهايش را [مىگشود و] آشكار مىساخت، تا آن جا كه شخص پشت سر، سفيدى بغلهاى ايشان را مىديد و دستانش را مانند بال، بالا مىآورد و مىگشود.۶
1.. فَأَمَّا الإِمامُ فَإِنَّهُ إذا قامَ بِالنّاسِ فَلا يَنبَغي أن يُطَوِّلَ بِهِم ؛ فَإِنَّ فِي النّاسِ الضَّعيفَ ومَن لَهُ الحاجَةُ ، فَإِنَّ رَسولَاللّهِ صلىاللهعليهوآله كانَ إذا صَلّى بِالنّاسِ خَفَّ بِهِم تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۷۷ ح ۲۸۷ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۹۲۷ ح ۴ .
2.. كانَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله أتَمَّ النّاسِ صَلاةً وأَوجَزَهُم ، كانَ إذا دَخَلَ في صَلاةٍ قالَ : اللّهُ أكبَرُ ، بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِكتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۰۶ ح ۹۲۰ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۸۰۱ ح ۷۵۵۳ .
3.. ثُمَ انظُر رُكوعَكَ وسُجودَكَ ، فَإِنَّ رَسولَ اللّهِ صلىاللهعليهوآلهكانَ أتَمَّ النّاسِ صَلاةً ، وأَخَفَّهُم عَمَلاً فيها الأمالي للمفيد : ص ۲۶۷ح ۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۳۰ .
4.. إنَّ رَسولَ اللّهِ صلىاللهعليهوآله كانَ مِن أخَفِّ النّاسِ صَلاةً في تَمامٍ صحيح مسلم : ج ۱ ص ۳۴۲ ح ۱۸۹ ، سنن الترمذي : ج ۱ص ۴۶۳ ح ۲۳۷ .
5.. كانَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله يَسمَعُ صَوتَ الصَّبِيِّ يَبكي وهُوَ فِي الصَّلاةِ ، فَيُخَفِّفُ الصَّلاةَ فَتَصيرُ إلَيهِ اُمُّهُ علل الشرائع :ص ۳۴۴ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۸۸ ص ۴۲ ح ۲ .
6.. كانَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله إذا سَجَدَ سَجَدَ عَلى راحَتَيهِ ، وأَبدى ضَبعَيهِ ، حَتّى يَستَبينَ مَن خَلفُهُ بَياضَ إبطَيهِ ، وهُوَ مُجَنَّحٌ (الجعفريّات : ص ۴۱ ، مستدرك الوسائل : ج ۴ ص ۴۵۲ ح ۵۱۳۶) .