477
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

۱۱۴۶.الكافى ـ به نقل از بُكَير بن اعين ـ: امام باقر عليه‌السلام فرمود: «آيا وضوى پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله را برايتان بازگو نكنم ؟». آن گاه دست راستش را پر از آب كرد و با آن، صورتش را شست و سپس با دست چپش يك مشت آب برداشت و با آن، دست راستش را شست. آن گاه با دست راستش يك مشت آب برداشت و دست چپش را شست و با آبِ مانده در دستش، بر سر و پاهايش مسح كشيد.۱

۱۱۴۷. امام على عليه‌السلام ـ در نامه ايشان به محمّد بن ابى بكر و مصريان، هنگامى كه او را فرماندار آنها كرد و در آن، مطالب فراوانى بيان نمود ـ: در وضويت بنگر ؛ چرا كه كامل كننده نماز است و آب را سه بار در دهانت بچرخان و آب را سه بار به بينى‌ات بكش و صورتت را بشوى و پس از آن، دست راست و سپس دست چپت را بشوى. آن گاه سر و پاهايت را مسح كن، كه من ديدم پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله چنين مى‌كند.۲

۱ / ۲

وضو گرفتن با يك مُد آب

۱۱۴۸. تهذيب الأحكام ـ به نقل از ابو بصير ـ: از امام صادق عليه‌السلام در باره وضو پرسيدم. فرمود: «پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله با يك مُدّ [۷۵۰ گرم] آب وضو مى‌گرفت».۳

1.. ألا أحكي لَكُم وُضوءَ رَسولِ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله ؟ فَأَخَذَ بِكَفِّهِ اليُمنى كَفّا مِن ماءٍ فَغَسَلَ بِهِ وَجهَهُ ، ثُمَّ أخَذَ بِيَدِهِ اليُسرى كَفّامِن ماءٍ فَغَسَلَ بِهِ يَدَهُ اليُمنى ، ثُمَّ أخَذَ بِيَدِهِ اليُمنى كَفّا مِن ماءٍ فَغَسَلَ بِهِ يَدَهُ اليُسرى ، ثُمَّ مَسَحَ بِفَضلِ يَدَيهِ رَأسَهُ ورِجلَيهِ الكافي : ج ۳ ص ۲۴ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۷۵ ح ۱۹۰ .

2.. . . . ثُمَّ انظُر إلَى الوُضوءِ فَإِنَّهُ مِن تَمامِ الصَّلاةِ ، وتَمَضمَض ثَلاثَ مَرّاتٍ ، وَاستَنشِق ثَلاثا ، وَاغسِل وَجهَكَ ، ثُمَّيَدَكَ اليُمنى ، ثُمَّ يَدَكَ اليُسرى ، ثُمَّ امسَح رَأسَكَ ورِجلَيكَ ، فَإِنّي رَأَيتُ رَسولَ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهيَصنَعُ ذلِكَ الأمالي للمفيد : ص ۲۶۷ ح ۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۲۹ ح ۳۱ .

3.. سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّه‌ِ عليه‌السلام عَنِ الوُضوءِ ، فَقالَ : كانَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله يَتَوَضَّأُ بِمُدٍّ مِن ماءٍ تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۱۳۶ح ۳۷۸ ، الاستبصار : ج ۱ ص ۱۲۰ ح ۴۰۸ .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
476

هنگام وضو گرفتن رها كند، و [خداوند] دستور داده است كه دست‌ها تا آرنج شسته شوند و [وضو گيرنده] حق ندارد در شستن آنها جايى را ناشسته بگذارد ؛ چون خداوند مى‌فرمايد: «صورت و دست‌هايتان را تا آرنج بشوييد%«$. سپس فرمود«: «و سر و پاهاى خودتان را تا دو كعب، مسح كنيد»۱. پس مقدارى از سر و يا مقدارى از پاهايتان را از كعب تا نوك انگشتان كه مسح كنيد، كافى است».
به امام عليه‌السلام گفتيم: دو كعب [پاها]كجايند ؟
فرمود: «اين جا» يعنى مفصل۲ پايين استخوان ساق.
گفتيم: اين چيست ؟
فرمود: «از استخوان ساق به حساب مى‌آيد و كعب، پايين‌تر از اين است».
گفتيم: خداوند، امورت را به سامان كند ! يك مشت آب براى شستن صورت و يك مشت براى دست كافى است ؟
فرمود: «وقتى آب را به آنها رساندى، آرى. دو مشت براى همه آنها كافى است».۳

1.. مائده : آيه ۶ .

2.. ظاهر و يا صريح اين حديث ، آن است كه «كعب» ، مفصل پاست و لغت هم مؤيّد همين است . پس كعب ، بهمعنايى كه برخى از اصحاب گفته‌اند ، برآمدگى روى پا ، ميان مفصل و بندهاى انگشتان نيست و نيز آن گونه كه برخى از اهل سنّت گفته‌اند ، دو برآمدگى از سمت چپ و راست پاها هم نيست .

3.. إنَّهما سَأَلا أبا جَعفَرٍ عليه‌السلام عَن وُضوءِ رَسولِ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله ، فَدَعا بِطَستٍ أو تَورٍ فيهِ ماءٌ ، فَغَمَسَ يَدَهُ اليُمنى فَغَرَفَ بِهاغَرفَةً فَصَبَّها عَلى وَجهِهِ ، فَغَسَلَ بِها وَجهَهُ ، ثُمَّ غَمَسَ كَفَّهُ اليُسرى فَغَرَفَ بِها غَرفَةً فَأَفرَغَ عَلى ذِراعِهِ اليُمنى ، فَغَسَلَ بِها ذِراعَهُ مِنَ المِرفَقِ إلَى الكَفِّ لا يَرُدُّها إلَى المِرفَقِ ، ثُمَّ غَمَسَ كَفَّهُ اليُمنى فَأَفرَغَ بِها عَلى ذِراعِهِ اليُسرى مِنَ المِرفَقِ ، وصَنَعَ بِها مِثلَ ما صَنَعَ بِاليُمنى ، ثُمَّ مَسَحَ رَأسَهُ وقَدَمَيهِ بِبَلَلِ كَفِّهِ لَم يُحدِث لَهُما ماءً جَديدا .
ثُمَّ قالَ : ولا يُدخِلُ أصابِعَهُ تَحتَ الشِّراكِ ، قالَ : ثُمَّ قالَ : إنَّ اللّه‌َ عز و جل يَقولُ : « يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوهِ‌فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ » فَلَيسَ لَهُ أن يَدَعَ شَيئا مِن وَجهِهِ إلاّ غَسَلَهُ ، وأَمَرَ بِغَسلِ اليَدَينِ إلَى المِرفَقَينِ ، فَلَيسِ لَهُ أن يَدَعَ شَيئا مِن يَدَيهِ إلَى المِرفَقَينِ إلاّ غَسَلَهُ ؛ لِأَنَّ اللّه‌َ يَقولُ : « فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ » ، ثُمَّ قالَ : « وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ » فَإِذا مَسَحَ بِشَيءٍ مِن رَأسِهِ أو بِشَيءٍ مِن قَدَمَيهِ ما بَينَ الكَعبَينِ إلى أطرافِ الأَصابِعِ فَقَد أجزَأَهُ .
قالَ : فَقُلنا : أينَ الكَعبانِ ؟ قالَ : هاهُنا ؛ يَعنِي المَفصِلَ دونَ عَظمِ السّاقِ . فَقُلنا : هذا ما هُوَ ؟ فَقالَ : هذا مِن عَظمِ السّاقِ ، وَالكَعبُ أسفَلُ مِن ذلِكَ .
فَقُلنا : أصلَحَكَ اللّه‌ُ ، فَالغَرفَةُ الواحِدَةُ تُجزِئُ لِلوَجهِ ، وغَرفَةٌ لِلذِّراعِ ؟ قالَ : نَعَم ، إذا بالَغتَ فيها ، وَالثِّنتانِ تَأتِيانِ عَلى ذلِكَ كُلِّهِ الكافي : ج ۳ ص ۲۶ ح ۵ ، تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۵۶ ح ۱۵۸ .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20917
صفحه از 868
پرینت  ارسال به