191
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

۲ / ۱۰

كفش پوشيدن پيامبر صلّی الله علیه و آله

۳۵۶. مكارم الأخلاق: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله كفش پاشنه‌دار بنددار مى‌پوشيد. كفش‌هاى پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله از نزديك پاشنه [به طرف وسط] باريك شده بود و نوك‌تيز نبود ؛ بلكه [پهناى] سرش با ميانش مساوى بود.۱

۳۵۷. تاريخ دمشق ـ به نقل از زياد بن سعد ـ: پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله خوش نداشت كه چيزى از كفشش از پايش بيرون بزند.۲

۳۵۸. امام صادق عليه‌السلام: [پوشيدنِ] كفش سياه و نعلين زرد، از سنّت است.۳

۳۵۹. سنن أبى داوود ـ به نقل از ابن عبّاس ـ: از سنّت است كه چون مرد مى‌نشيند، كفش‌هايش را از پا در آورد و كنارش بگذارد.۴

۳۶۰. مسند أبى يعلى ـ به نقل از ابن عبّاس ـ: پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله هنگامى كه كفش‌هايش را مى‌پوشيد، از راست آغاز مى‌كرد و هنگامى كه در مى‌آورد، از چپ آغاز مى‌نمود.۵

۳۶۱. صحيح البخارى ـ به نقل از عايشه ـ: پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله از راست آغاز كردن را تا آن جا كه مى‌توانست، در همه كارهايش دوست داشت: در طهارتش، از مركب پياده شدنش و كفش به پا كردنش.۶

1.. كانَ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله يَلبَسُ النَّعلَينِ بِقِبالَينِ ، وكانَت مُخَصَّرَةً مُعَقَّبَةً حَسَنَةَ التَّخصيرِ مِمّا يَلي مُقَدَّمَ العَقِبِ ، مُستَوِيَةً لَيسَتبِمُلَسَّنَةٍ مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۹۰ ح ۱۶۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۵۲ .

2.. كانَ النَّبِيُّ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله يَكرَهُ أن يَطلُعَ شَيءٌ مِن نَعلِهِ عَلى قَدَمَيهِ تاريخ دمشق : ج ۲۷ ص ۳۶۲ الرقم ۳۲۴۰ ، المصنّف لعبدالرزّاق : ج ۱ ص ۳۸۹ ح ۱۵۲۱ .

3.. مِنَ السُّنَّةِ الخُفُّ الأَسوَدُ وَالنَّعلُ الصَّفراءُ مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۲۷۱ ح ۸۲۱ .

4.. مِنَ السُّنَّةِ إذا جَلَسَ الرَّجُلُ أن يَخلَعَ نَعلَيهِ فَيَضَعَهُما بِجَنبِهِ سنن أبي داود : ج ۴ ص ۷۰ ح ۴۱۳۸ ، المعجم الكبير :ج ۱۲ ص ۱۶۲ ح ۱۲۹۱۷ .

5.. كانَ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله إذا لَبِسَ نَعلَيهِ بَدَأَ بِاليَمينِ ، وإذا خَلَعَ خَلَعَ اليُسرى مسند أبي يعلى : ج ۳ ص ۱۰۳ ح ۲۶۰۴ ، المعجمالكبير : ج ۱۰ ص ۳۱۵ ح ۱۰۷۶۶ .

6.. كانَ النَّبِيُّ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله يُحِبُّ التَّيَمُّنَ مَا استَطاعَ في شَأنِهِ كُلِّهِ ، في طَهورِهِ وتَرَجُّلِهِ وتَنَعُّلِهِ صحيح البخاري : ج ۱ ص ۱۶۵ح ۴۱۶ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۲۲۶ ح ۶۷ .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
190

برخى فقيهان شيعى۱ و فقيهان متعدّدى از اهل سنّت۲ به استحباب آن حكم داده‌اند.

گفتنى است كه دليلى بر منع از اين عمل، در دست نداريم و نمى‌توان آن را ناروا و يا بدعت خواند. از اين رو به دليل عدم ردع و منع، اين كار بر حالت اصلى‌اش يعنى اباحه و جواز باقى مى‌ماند. از اين رو پوشيدن اين گونه جامه احرام براى يك بار از سوى پيامبر اكرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله اثبات مى‌شود و مى‌توانيم بدون قصد استحباب و تنها به قصد جواز و اباحه، آن را انجام دهيم، همان گونه كه مى‌توانيم آن را ترك كنيم. اين، بِدان معناست كه اصرار ورزيدن عوامانه بر انجام آن، به همان اندازه نكوهيده است كه جلوگيرى و منع سختگيرانه و خشونت‌بار از آن، قبيح است.

1.. ر . ك : الوسيلة : ص ۱۷۲ ، الجامع للشرائع : ص ۲۰۱ ، تحرير الأحكام : ج ۱ ص ۵۸۴ ، الدروس الشرعيّة : ج ۱ص ۳۹۷ .

2.. ر . ك : الاُمّ : ج ۲ ص ۱۹۰ ، فتح العزيز : ج ۵ ص ۵۶ ، المجموع : ج ۸ ص ۱۳ . گفتنى است كه مالك به استحباب اضطباع ، فتوا نداده است ر . ك : تذكرة الفقهاء : ج ۸ ص ۱۰۸ .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21210
صفحه از 868
پرینت  ارسال به