19
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

ادب، حُسن خُلق و مدارا، كه بخش عمده سيره نبوى در زمينه‌هاى مختلف، از اين قبيل است.

دسته دوم: رفتارهايى كه زمان و مكان در چگونگى آنها نقش دارند، مانند: سبك لباس، خانه، مركب، مديريت جامعه، جنگ و... كه اين گونه موارد نيز در سيره نبوى شايان توجّه اند.

دسته سوم: رفتارهاى اختصاصى پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله كه بر پايه ويژگى‌هاى شخصيتى اند و نيز وظايف اختصاصى ايشان، كه قابليت الگوبردارى و سرمشق‌گيرى براى ديگران ندارند و فراوان هم نيستند.

در ميان اين سه دسته، رفتارهاى دسته اوّل، در همه مقاطع تاريخى و براى همه انسان‌ها، بهترين الگوى زندگى اند. رفتارهاى دسته دوم نيز هر چند به تناسب مقتضيات زمان و مكان، تغييرپذيرند، ولى روح سيره نبوى و اصول حاكم بر آن، در آنها سارى و جارى است. براى نمونه مى‌توان به سبك لباس پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله اشاره كرد كه با سبك لباس امام على عليه‌السلام و ديگر امامان، متفاوت بوده است. پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله لباس ساده و معمولى داشته و گاه در مناسبت‌ها مانند اعياد، از لباس‌هاى خاصّى نيز استفاده مى‌نموده؛۱ ولى لباس امام على عليه‌السلام در ايّام خلافت، همانند لباس بينواترين افراد جامعه بوده است.۲ امام على عليه‌السلام معمولاً لباسى كهنه و از جنس كرباس و پر از وصله بر تن مى‌كرد، به گونه‌اى كه گاه مورد اعتراض قرار گرفته است ؛۳ ولى ديگر امامان اهل بيت عليهم‌السلام، از لباس‌هاى متعارف عصر خود استفاده مى‌كردند و گاه لباس‌هاى فاخر و گران‌قيمت مى‌پوشيدند.

اين اختلاف رفتار، به روشنى نشان مى‌دهد كه عنصر زمان در انتخاب جنس لباس و كيفيت پوشيدن آن نقش دارد. بنا بر اين نمى‌توان گفت كه سبك لباس پوشيدن پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله يا امام على عليه‌السلام يا ساير امامان، الگوى انتخاب لباس براى همه جوامع و در همه دوران‌هاست ؛

1.. ر . ك : سيره پيامبر خاتم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله : ج ۲ ص ۳۴۱ تبيين سيره پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله و اهل بيت عليهم‌السلام در انتخاب لباس .

2.. ر . ك : دانش‌نامه امير المؤمنين عليه‌السلام : ج ۱۰ ص ۳۱۷ ـ ۳۳۱ لباس على عليه‌السلام .

3.. نهج البلاغة : خطبه ۱۶۰ ، إرشاد القلوب : ص ۱۹ ، غرر الحكم : ج ۵ ص ۳۳ ح ۷۳۴۵ .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
18

۲. ارزش تربيتى و الگودهى

يكى از راه‌هاى بنيادين و شناخته شده تربيت و رشد شخصيت و شكوفايى استعدادهاى انسان، آشنايى با سبك زندگى فرزانگان است.

اصولاً معرّفى الگوهاى نيكو و مطالعه سيره و روش زندگى شخصيت‌هاى برجسته و فرهيخته، يكى از سياست‌هاى بسيار مهمّ تربيتىِ اسلام است كه بايد مورد توجّه جدّى متصدّيان امر تعليم و تربيت در جوامع اسلامى قرار گيرد.۱

بر اين اساس و با توجّه به اين كه پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله در بالاترين درجات كمالات انسانى قرار دارد، سيره زندگى آن بزرگوار، بهترين و سازنده‌ترين الگوى تربيتى است. در حديثى، پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله مى‌فرمايد:

خَيرُ السُّنَنِ سُنَّةُ مُحَمَّدٍ.۲

بهترينِ سنّت‌ها، سنّت محمّد است.

و در حديثى از امير مؤمنان عليه‌السلام آمده است:

اِقتَدوا بِهَدى نَبِيِّكُم فَإنَّهُ أفضَلُ الهَدى، وَ استَنّوا بِسُنَّتِهِ فَإنَّها أهدَى السُّنَنِ.۳

به روش پيامبرتان اقتدا كنيد ؛ چرا كه بهترين روش است، و سنّت (راه و رسم) او را در پيش بگيريد ؛ چرا كه راهبَرترينِ سنّت‌هاست.

گستره بهره‌گيرى از سيره نبوى

رفتارهاى پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله در زندگى، به سه دسته تقسيم مى‌شوند:

دسته اوّل: رفتارهايى كه زمان و مكان در چگونگى آنها نقشى ندارند، مانند: رعايت

1.. ر . ك : دانش‌نامه قرآن و حديث : ج ۴ ص ۱۷۰ ـ ۲۴۹ .

2.. تفسير القمّى : ج ۱ ص ۲۹۱ ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۲۱۶ ، الاختصاص : ص ۳۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۲۱۱ح ۲ و ج ۷۷ ص ۱۳۳ ح ۴۳ ؛ تاريخ دمشق : ج ۵۱ ص ۲۴۰ ح ۱۰۸۷۴ ، البداية و النهاية : ج ۵ ص ۱۳ ، الدرّ المنثور : ج ۲ ص ۶۹۲ ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۹۱۹ ح ۴۳۵۸۷ .

3.. نهج البلاغة : خطبه ۱۱۰ ، غرر الحكم : ج ۲ ص ۲۵۸ ح ۲۵۴۶ در اين منبع ، به جاى «أفضل الهَدى بهترينروش» ، «أصدق الهدى (راست‌ترين هدايت)» آمده ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۳۶ ح ۴۵ .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21400
صفحه از 868
پرینت  ارسال به