۲. ارزش تربيتى و الگودهى
يكى از راههاى بنيادين و شناخته شده تربيت و رشد شخصيت و شكوفايى استعدادهاى انسان، آشنايى با سبك زندگى فرزانگان است.
اصولاً معرّفى الگوهاى نيكو و مطالعه سيره و روش زندگى شخصيتهاى برجسته و فرهيخته، يكى از سياستهاى بسيار مهمّ تربيتىِ اسلام است كه بايد مورد توجّه جدّى متصدّيان امر تعليم و تربيت در جوامع اسلامى قرار گيرد.۱
بر اين اساس و با توجّه به اين كه پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله در بالاترين درجات كمالات انسانى قرار دارد، سيره زندگى آن بزرگوار، بهترين و سازندهترين الگوى تربيتى است. در حديثى، پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله مىفرمايد:
خَيرُ السُّنَنِ سُنَّةُ مُحَمَّدٍ.۲
بهترينِ سنّتها، سنّت محمّد است.
و در حديثى از امير مؤمنان عليهالسلام آمده است:
اِقتَدوا بِهَدى نَبِيِّكُم فَإنَّهُ أفضَلُ الهَدى، وَ استَنّوا بِسُنَّتِهِ فَإنَّها أهدَى السُّنَنِ.۳
به روش پيامبرتان اقتدا كنيد ؛ چرا كه بهترين روش است، و سنّت (راه و رسم) او را در پيش بگيريد ؛ چرا كه راهبَرترينِ سنّتهاست.
گستره بهرهگيرى از سيره نبوى
رفتارهاى پيامبر صلىاللهعليهوآله در زندگى، به سه دسته تقسيم مىشوند:
دسته اوّل: رفتارهايى كه زمان و مكان در چگونگى آنها نقشى ندارند، مانند: رعايت