شك مِنْها بَلْ هُمْ مِنْها عَمُونَ) وجه دوم این است که توصیف کافران به استحکام و تکامل علم، تمسخر کافران است. همانگونه که به شکل تمسخر به نادانترین مردم میگویی چقدر تو دانایی... و معنای دیگر این است که ادرک به معنای تمام و فانی شد باشد.۱
زمخشری در نهایت معنای این اقوال سهگانه را چنین توضیح میدهد که این سه قول در حقیقت درجات کافران را نشان میدهد: ابتدا وصف میکند که آنان زمان قیامت را نمیدانند، سپس به اینکه آنان نمیدانند قیامت برپا خواهد شد و در نهایت به اینکه آنان در شک و مریه غوطه میخورند و به نابینایی درباره آخرت دچار میشوند.۲
ابنعاشور نیز پس از نقل اختلافات موجود میان مفسران و قرائتهای مختلف آیه، چنین مینویسد:
معنى التدارک هو أن علم بعضهم لحق علم بعض آخر في أمر الآخرة لأن العلم، و هو جنس، لمّا أضيف إلى ضمير الجماعة حصل من معناه علوم عديدة بعدد أصناف الجماعات التي هي مدلول الضمير فصار المعنى: تداركت علومهم بعضها بعضا.۳
وی این معنا را به دو شکل مجازی مطرح میکند؛ اما در نهایت در مورد فراز (بَلْ هُمْ فِى شَكٍّ مِّنْهَا) چنین مینگارد:
و أما جملة (بَلْ هُمْ فِى شَكٍّ مِّنْهَا) فهو إضراب انتقال للارتقاء من كونهم اضطرب علمهم في الآخرة، أو تقلد خلفهم ما لقنه سلفهم، أو من أنهم انتفى عملهم في الآخرة إلى أن ذلک الاضطراب في العلم قد أثار فيهم شكا من وقوع الآخرة.۴