47
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

تفرقه‏جويى به دلیل انحراف از حق (و عداوت و حسد) بود؛ و اگر فرمانى از سوى پروردگارت صادر نشده بود كه تا سرآمد معيّنى (زنده و آزاد) باشند، در ميان آنها داورى مى‏شد؛ و كسانى كه بعد از آنها وارثان كتاب شدند نسبت به آن در شک و ترديدند، شكى همراه با بدبينى).

بر اساس آیه، تفرق پس از علم حاصل شده و بغی و انحراف از حق عامل آن بوده است و شک پس از حاصل شدن علم و به دست آمدن کتاب به وجود آمده است، بر این اساس، کافران معرفت داشته‏اند؛ اما دچار شک هم بوده‏اند. اگر تردید را در مفهوم شک وارد بدانیم، این تردید در امر علم صورت نگرفته بلکه در امر تصدیق و ایمان حاصل شده و عامل آن بغی بوده است، نه تردید در معرفت به این ترتیب کافران از علم کافی برای ایمان برخوردار بوده‏اند و هیچ تردیدی از این باره متوجه آنان نبوده است؛ اما با وجود معرفت در ایمان آوردن یا نیاوردن تردید دارند. نمابرداری شک در این آیات نشان می‏دهد که شک مصداقی از تردید در ایمان و در نهایت عامل فقدان ایمان است.

در آیه تدارک۱ نیز شک را باید مصداقی از تردید در ایمان یا بی‏ایمانی دانست. زمخشری پس از بحث درباره قرائت «ادَّارَكَ»، سه معنا برای فراز «فِي الآخِرَةِ» آورده است:

معنای «ادَّارَكَ عِلْمُهُمْ» این است که به پایان رسید و کامل شد. ادّرک یعنی پشت سر آمد و مستحکم شد و این معنا بر دو وجه است. وجه اول این است که اسباب استحکام علم و تکامل آن به اینکه قیامت واقع می‏شود و شکی در آن نیست، برای کافران حاصل شده و آنان از شناخت آن تمکن یافته‏اند، در حالی که شک دارند و جاهل‏اند. این همان قول خداوند است که (بَلْ هُمْ فِي

1.. (بَلِ ٱدَّارَكَ عِلْمُهُمْ فِى ٱلْأَخِرَةِ بَلْ هُمْ فِى شَكٍّ مِّنْهَا بَلْ هُم مِّنْهَا عَمُونَ)؛ (سوره نمل، آیه ۶۶).


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
46

بیشتر تفاسیر در ذیل این آیه مسئله علم الهی را مطرح کرده‏اند و به شک و ایمان توجه چندانی نداشته‏اند. به نظر می‏رسد مفسران شک در این آیه را همان معنای تردید در دو نقیض دانسته‏اند و بیشتر آنان در این زمینه بحثی ارائه نکرده‏اند؛ تنها تفسیر روح البیان به این معنا تصریح کرده است:

(إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍ)‏ استثناء مفرغ من أعم العلل و من موصولة منصوبة بنعلم و العلم ادراک الشي‏ء بحقيقته و العالم فى وصف اللّٰه تعالى هو الذي لا يخفى عليه شى‏ء و الشک اعتدال النقيضين عند الإنسان و تساويهما.۱

از برخی تفاسیر نیز برمی‏آید که این دو نقیض امری معرفتی‏اند. برای نمونه تفسیر مراغی شک در این آیه را عدم یقین به معاد تفسیر کرده است.۲ همچنین تفسیر بحر العلوم واژه حفیظ در آیه را به معنای عالم به شک و یقین می‏داند.۳ نمابرداری شک در مقابل یقین در این آیه نشان می‏دهد که شک امری ایمانی و تصدیقی است، نه امری معرفتی. در آیاتی که علم از شک نفی شده نیز دقیقاً همین معنا مراد است. برای مثال به این آیه توجه کنید:

(وَ ما تَفَرَّقُوا إلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَ لَوْ لا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَ إِنَّ الَّذينَ أُورِثُوا الْكِتابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفي‏ شَكٍ‏ مِنْهُ مُريبٍ؛۴

آنان پراكنده نشدند مگر بعد از آنكه علم و آگاهى به سراغشان آمد؛ و اين

1.. حقی بروسوی، تفسیر روح البیان، ج۷، ص۲۸۸.

2.. ( وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ) أي و ما كان لإبليس على هؤلاء القوم من حجة يضلهم بها، و لكنا أردنا ابتلاءهم و اختبارهم ليظهر حال من يؤمن بالآخرة و يصدق بالثواب و العقاب ممن هو منها فى شک، فلا يوقن بمعاد (مراغی، تفسیر المراغی، ج۲۲، ص۷۶).

3.. ثم قال عزّ و جلّ: وَ رَبُّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَفِيظٌ يعني: عالما بالشک و اليقين (سمرقندی، تفسیر بحر العلوم، ج۳، ص۸۸).

4.. سوره شوری، آیه ۱۴.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22685
صفحه از 416
پرینت  ارسال به