37
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

همان‏گونه که مشخص شد اختلاف بسیاری در معنای شک میان لغت دانان دیده می‏شود. بسیاری از این اختلافات در حقیقت به استعمالات شک در قرآن و یا متون عرب در جاهلیت و یا صدر اسلام باز می‏گردند. این امر پرده از واقعیت دیگری برمی‏دارد که مصادیق و افرادی از شک که مورد استناد لغت‏شناسان قرار گرفته‏اند در واقع به اختلاف در مفهوم شک دامن زده‏اند. همین امر در تفسیر قرآن نیز تأثیرگذار بوده، سبب شده تا مفهومی که مفسران از شک در آیات قرآن برداشت کرده‏اند مفهوم خاصی باشد که نیاز به بازنگری آن احساس می‏شود؛ زیرا به یقین دست‏یابی به مفاهیمی برگرفته از قرآن باید در صدر دیدگاه‏های تفسیری قرار گیرد. به بیان ساده‏تر در صورتی که بپذیریم قرآن از نظام مفهومی مختص به خود برخوردار است آن‏گاه معنایی را باید در تفسیر مورد توجه قرار داد که مورد تأیید خود قرآن باشد.

عدمی یا وجودی بودن مفهوم شک

اگر شک را عدم یقین بدانیم، دارای مفهومی عدمی خواهد بود و میان یقین و شک رابطه ملکه و عدم ملکه برقرار خواهد شد و چنانچه آن را حالتی خاص از حالات نفسانی به شمار آوریم - به این معنا که هرگاه در امری احتمال‏های مختلف را مطرح بدانیم، حالتی در نفس ایجاد شود که به آن شک اطلاق می‏کنیم - باید آن را وجودی بدانیم. و رابطه شک و یقین ضدین خواهد بود. برخی از معرفت‏شناسان معاصر این دو دیدگاه را قابل جمع دانسته‏اند.۱

مفهوم‏سازی مصداقی شک قرآنی

لغت‏شناسان دو مصداق برای شک بیان کرده‏اند: جهل و ظن. در صورتی که

1.. موحدیان عطار، از شک تا یقین، ص۴۹.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
36

علامه مصطفوی پس از نقل اقوال گوناگون لغت دانان در نهایت چنین نظر می‏دهد که ماده شک دارای یک اصل است و آن مقابل جدیت و قاطعیت در حکم، عمل و یا جریان یک امر خواهد بود. وی این معنا را معنایی عرفی می‏داند که نیازی به دقت عقلی در آن نیست.۱ با دقت در سخن التحقیق فی کلمات القرآن الکریم روشن می‏شود که علامه مصطفوی معنای شک را از دستگاه معرفت‏شناسی خارج و به دستگاه روان‏شناختی انسان وارد کرده است. البته تعریف روان‏شناختی از شک پیش از علامه مصطفوی چندان بی‏سابقه نیز نبوده است. رافعی در مصباح المنیر معنای روان‏شناختی را به عنوان یکی از اقوال در مورد معنای اصلی شک مورد توجه قرار می‏دهد.

وَ يُقَالُ أَصْلُ (الشَّكّ‏) اضْطِرَابُ الْقَلْبِ و النَّفْسِ.۲

زمانی که شک به ضد آن؛ یعنی یقین معنا شود نیز هیچ دور از ذهن نیست که معنای روان‏شناختی در آن لحاظ شده باشد؛ زیرا بسیاری از لغت دانان در معنای یقین حالت روان‏شناختی را در نظر می‏گیرند. همچنین برخی از لغت‏شناسان شک را با ریب معنا کرده‏اند و ریب را با مؤلفه‏ای روان‏شناختی از شک امتیاز بخشیده‏اند؛ برای نمونه مولف «الطراز الاول» ریب را این‏گونه شناسانده است:

الرَّيْبُ‏: قلقُ النفسِ و اضطرابُها، ثُمّ استُعمِلَ في مطلقِ الشكِ‏ أو مع تهمةٍ.۳

جمهرة اللغة نیز همان‏گونه که شک را ضد یقین معرفی کرده، ریب را نیز شک دانسته است.۴

1.. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۶، ص۱۲۷.

2.. فیومی، المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى، ص ۳۲۰.

3.. مدنی، الطراز الاول، ج۲، ص۹۳.

4.. ابن‏درید، جمهرة اللغة، ج۲، ص۱۰۲۱.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21277
صفحه از 416
پرینت  ارسال به