365
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

۳. نتیجه شک: در قرآن امتراء، عذاب الهی، گمراهی و مجازات از نتایج شک شمرده شده‏اند که همگی آثار ناگواری را برای انسان ترسیم کرده‏اند. تقریباً در هیچ آیه‏ای از قرآن اثر معرفت‏شناختی یا روان‏شناختی مثبتی برای شک به روشنی اثبات نشده است. تنها آیه‏ای که شاید بتوان اثری معرفت‏شناختی بر آن تصور کرد آیه ۹۴ سوره یونس است:

(فَإِنْ كُنْتَ في‏ شَكٍ‏ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرينَ؛

و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‏ايم ترديدى دارى، از كسانى كه پيش از تو كتاب آسمانى را مى‏خواندند بپرس؛ به يقين «حق» از طرف پروردگارت به تو رسيده است؛ بنابراين هرگز از ترديدكنندگان مباش).

بر پایه آنچه در این آیه دیده می‏شود، شاید نظریه شک دکارتی - یعنی شکی که مقدمه علم قرار می‏گیرد - تأیید شود؛ اما دستور نهی از امتراء و اینکه شک می‏تواند به امتراء بینجامد، نشان از تأیید نشدن همین شک دارد. افزون بر اینکه سیاق آیه و فراز (لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرينَ) نشان می‏دهد که همین شک نیز از سوی قرآن تأیید نمی‏شود و نبود آن سزاوارتر از وجودش است. آیه بعدی این سوره که پیامبر را از قرار گرفتن در دسته تکذیب‏کنندگان نهی می‏کند و به آنان نسبت خسران می‏دهد نیز بر مذموم بودن افرادی که چنین صفاتی دارند - ازجمله شک -، قلم تأیید می‏کشد. به بیان دیگر، اگرچه سؤال می‏تواند اثر مثبت معرفت‏شناختی برای این شک به شمار آید، سیاق این آیات نشان از عدم رضایت الهی از آن دارد و آن را به‏حق نمی‏داند؛ هر چند در مقام مماشات، قرآن با چنین شکی کنار آمده است. باید اعتراف کنیم که در شبکه شعاعی شک در قرآن شک معرفت‏شناختی در لایه‏های بعدی مطرح است، نه


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
364

عناصر سازنده شبکه قالبی شک در قرآن

بر اساس نمونه‏ای که نشان داده شد می‏توان عناصر سازنده و اصلی شک در قرآن را به ترتیب زیر مشخص کرد. هر یک از این عناصر خود ویژگی‏هایی دارند که در دست‏یابی به مفهوم شک تأثیرگذارند؛ این ویژگی‏ها در توضیح هر یک خواهد آمد:

۱. شک‏کننده: شک‏کنندگان در آیات قرآن به چند دسته تقسیم شده‏اند. دسته نخست کافران و مشرکان‏اند،۱ دسته دوم مردم‏اند بدون در نظر گرفتن اعتقاد آنان،۲ دسته سوم اهل کتاب‏اند۳ و دسته آخر پیامبر است.۴ از آنجا که شک در آیه‏ای که به پیامبر نسبت داده شده به شکل استفهامی آمده است و مخاطب اصلی آن نیز مردم بوده‏اند، شک به پیامبر انتساب نمی‏یابد؛ یعنی پیامبر از زمره شک‏کنندگان خارج می‏شود. همچنین در مورد مردم بدون در نظر گرفتن جنبه اعتقادی نیز آیه به صورت استفهامی است و این احتمال وجود دارد که در این آیه نیز مراد از مردم کافران باشند. به این ترتیب، در قرآن به صورت ایجابی، شک فقط به دو دسته انتساب یافته است: کافران و اهل کتابی که آنان نیز دارای اعتقادات باطلی بوده‏اند. بنابراین، عنصر شک‏کننده به اعتقادی بودن شک در قرآن اشاره دارد.

۲. متعلَّق شک: متعلق شک به اموری گفته می‏شود که شک‏کننده به آنها شک ‏دارد. این امور نیز به چند دسته تقسیم می‏شوند. کشته شدن یا زنده بودن عیسی علیه السلام،۵ دین الهی، کتب آسمانی، رسالت پیامبران، خداوند و آخرت اموری‏اند که بر اساس آیات قرآن شک‏کنندگان درباره آنها شک دارند.

1.. (وَ قالُوا إِنَّا كَفَرْنا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ وَ إِنَّا لَفي‏ شَكٍ‏ مِمَّا تَدْعُونَنا إِلَيْهِ مُريبٍ) (سوره ابراهیم، آیه ۹).

2.. (قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ في‏ شَكٍ‏ مِنْ ديني‏ فَلا أَعْبُدُ الَّذينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ) (سوره یونس، آیه ۱۰۴).

3.. (وَ إِنَّ الَّذينَ أُورِثُوا الْكِتابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفي‏ شَكٍ‏ مِنْهُ مُريبٍ) (سوره شوری، آیه ۱۴).

4.. (فَإِنْ كُنْتَ في‏ شَكٍ‏ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ) (سوره یونس، آیه ۹۴).

5.. سوره نساء، آیه ۱۵۷.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22084
صفحه از 416
پرینت  ارسال به