اطمینان روانشناختی در قرآن
اطمینان روانشناختی شامل دو سطح اطمینان روانشناختی حاصل از معرفت و اطمینان روانشناختی غیر معرفتی است.
اطمینان روانشناختی با مبدأ معرفتی
تفاوت این مفهوم از اطمینان با اطمینان معرفتشناختی این است که در اطمینان معرفتشناختی هم در مبدأ و هم در فرآیند اطمینان یک امر معرفتشناسی وجود دارد؛ اما در اطمینان روانشناختی تنها در مبدأ امری معرفتشناختی دیده میشود و فرآیند اطمینان سرتاسر روانشناختی است. این مفهوم از اطمینان را میتوان در آیه زیر مشاهده کرد:
(وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إلَّا بُشْرى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ؛۱
ولى اينها را خداوند فقط بشارت و براى اطمينان خاطر شما قرار داده؛ وگر نه پيروزى تنها از جانب خداوند تواناى حكيم است).
بر اساس این آیه، مسلمانان به دلیل کثرت دشمنان دچار ترس شده بودند. بنابراین، این اطمینان از مبادی روانشناختی کامل، یعنی کیف نفسانی ترس تشکیل شده است. سپس خدا به آنان وعده میدهد که با فرشتگانی آنان را یاری کند. وعده بشارت مؤمنان را دلگرم میکند و اسباب اطمینان قلب آنان را فراهم میآورد. این وعده فقط اخبار از رویدادی در آینده به شمار میرود که البته امری معرفتی بوده است. اما اطمینان در این آیه از مفهومی معرفتی برخوردار نیست؛ به این معنا که اضطراب مؤمنان یک اضطراب معرفتی نبوده تا مسلمانان در سایه اِخبار الهی به اطمینان معرفتشناختی دست یابند، بلکه اضطراب و