در حالی که قرینه معناشناختی بر این امر دیده نمیشود.۱
در آیه (إِن نَّظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَمَا نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنِينَ)۲ ظن در برابر یقین قرار گرفته است. البته در این مورد ظن به معنای اعتقاد غیر قابل اتکا است و از نگاه عقل، تکیه بر چنین ظنی ناپسند شمرده شده است.
از ویژگیهای دیگر این آیات غیر قابل اعتماد بودن ظن است. بر اساس این آیات، ظن اعتقادی غیر قابل اتکا است که نمیتوان بر اساس چنین اعتقادی برای زندگی برنامهریزی کرد. به طور خلاصه در آیاتی که ظن در همنشینی با قیامت مطرح شده، با دو دسته آیه رو به روییم: ۱. آیاتی که ظن را به معنای یقین گرفتهاند؛ ۲. آیاتی که ظن را به معنای اعتقاد غیر یقینی و غیرقابل اعتماد توصیف کردهاند.
در یک تقسیمبندی از حیث معرفتشناختی میتوان متعلَّق ظنون قرآنی را به دستههای زیر تقسیم کرد:
الف - متعلَّق ظنون میتواند امری غیر واقعی باشد که مطابق با واقع نیست؛
ب - متعلَّق ظن میتواند امری مطابق با واقع باشد؛
پ - متعلَّق ظن میتواند جهل مرکب باشد.
قرآن در بیشتر مواردی که متعلَّق ظن امری اخروی است، آن را مطابق با واقع میداند. علت این امر نیز مشخص است؛ زیرا دلیلی که ظنون در مورد آخرت را رقم میزند خدشهناپذیرند. دلایل این ظنون معمولاً نوعی شهود یا رؤیت غیرحسیاند که نتایجشان برای ظان بسیار روشن است. از جمله این آیات، آیاتی هستند که حال محتضر را هنگام جان دادن یا حال مجرم را هنگام دیدن