لحاظ شرایط کافی از یکدیگر متمایز میشوند.۱
دو آیه نیز ظن را در حوزه معنایی خرص به کار بردهاند که نشان میدهد این دو نیز در یک حوزه شناختی قرار دارند:
(إِنْ يَتَّبِعُونَ إلَّا الظَّنَ وَ إِنْ هُمْ إلَّا يَخْرُصُون؛۲
آنها تنها از گمان پیروی مینمایند و تخمین و حدس (واهی) میزنند).
(قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إلَّا الظَّنَ وَ إِنْ أَنْتُمْ إلَّا تَخْرُصُون؛۳
بگو آیا دلیل روشنی (بر این موضوع) دارید؟ پس آن را به من نشان دهید شما فقط از پندارهای بیاساس پیروی میکنید و تخمینهای نابجا میزنید).
در یافتن حوزه شناختی یک مفهوم همچنین میتوان به آثاری که در یک حوزه شناختی به دست میآیند، استناد کرد. بر این اساس، در قرآن کریم برخی از آثار و احکامی که برای علم به اثبات میرسند، در ظن نیز دیده میشوند. این نکته یکسانی مفهوم علم و ظن را اثبات نمیکند؛ اما نشان میدهد که علم و ظن در یک حوزه شناختی قرار میگیرند. برای مثال، در آیه زیر حکمی که برای ظن در نظر گرفته شده، همان حکمی است که برای علم صادر میشود:
(فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يَتَراجَعا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقيما حُدُودَ اللَّه؛۴
اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت گناهی ندارد که بازگشت کنند در صورتی که امید داشته باشند که حدود الهی را محترم میشمارند).
بر اساس این آیه، اگر زن و مردی که از یکدیگر جدا شدهاند، به اقامه حدود