201
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

لحاظ شرایط کافی از یکدیگر متمایز می‏شوند.۱

دو آیه نیز ظن را در حوزه معنایی خرص به کار برده‏اند که نشان می‏دهد این دو نیز در یک حوزه شناختی قرار دارند:

(إِنْ يَتَّبِعُونَ إلَّا الظَّنَ‏ وَ إِنْ هُمْ إلَّا يَخْرُصُون‏؛۲

آنها تنها از گمان پیروی می‏نمایند و تخمین و حدس (واهی) می‏زنند).

(قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ تَتَّبِعُونَ إلَّا الظَّنَ‏ وَ إِنْ أَنْتُمْ إلَّا تَخْرُصُون؛۳

بگو آیا دلیل روشنی (بر این موضوع) دارید؟ پس آن را به من نشان دهید شما فقط از پندارهای بی‏اساس پیروی می‏کنید و تخمین‏های نابجا می‏زنید‏).

در یافتن حوزه شناختی یک مفهوم همچنین می‏توان به آثاری که در یک حوزه شناختی به دست می‏آیند، استناد کرد. بر این اساس، در قرآن کریم برخی از آثار و احکامی که برای علم به اثبات می‏رسند، در ظن نیز دیده می‏شوند. این نکته یکسانی مفهوم علم و ظن را اثبات نمی‏کند؛ اما نشان می‏دهد که علم و ظن در یک حوزه شناختی قرار می‏گیرند. برای مثال، در آیه زیر حکمی که برای ظن در نظر گرفته شده، همان حکمی است که برای علم صادر می‏شود:

(فَإِنْ طَلَّقَها فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يَتَراجَعا إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقيما حُدُودَ اللَّه؛۴

اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت گناهی ندارد که بازگشت کنند در صورتی که امید داشته باشند که حدود الهی را محترم می‏شمارند‏).

بر اساس این آیه، اگر زن و مردی که از یکدیگر جدا شده‏اند، به اقامه حدود

1.. ویژگی‏هایی که باید در نظر گرفته شوند تا یک مفهوم در حوزه خاصی قراربگیرد را شرایط لازم و ویژگی‏هایی که باید در نظر گرفته شوند تا آن مفهوم از سایر مفاهیم هم‏حوزه خود تمییز یابد شرایط کافی می‏گویند.

2.. سوره انعام، آیه ۱۱۶؛ سوره یونس، آیه ۶۶.

3.. سوره انعام، آیه ۱۴۸.

4.. سوره بقره، آیه ۲۳۰.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
200

نیز وجود دارد یا نه.

با یک بررسی سطحی و با توجه به آیاتی که علم را از ظن نفی می‏کنند،۱ به نظر می‏رسد ظن در قرآن اساساً از حوزه شناختی معرفت خارج است؛ اما باید توجه داشت مواردی که در آیات بالا و نظایر آن دیده می‏شوند، مصادیقی هستند که از حوزه مفهومی و مصداقی علم خارج شده‏اند، نه حوزه شناختی. ظن دارای مصادیقی است که شامل علم نیز می‏شود؛ بنابراین، از مفهومی برخوردار خواهد بود که آن را در حوزه شناختی معرفت دسته‏بندی می‏کند. به عبارت دیگر، ظن حتماً مفهومی دارد که شامل ظن علمی آن نیز باشد و همین دسته از ظنون نشان می‏دهند که ظن در حوزه شناختی معرفت قرار می‏گیرد.

دو آیه در قرآن به نحوی ظن را در کنار یقین قرار داده‏اند که این باهم‏آیی نشان می‏دهد که این دو واژه به یک حوزه شناختی تعلق دارند:

(ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إلَّا اتِّباعَ الظَّنِ‏ وَ ما قَتَلُوهُ يَقيناً؛۲

و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروی می‏کنند و قطعاً او را نکشتند).

(وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها قُلْتُمْ ما نَدْري مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُ‏ إلَّا ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنين؛۳

و هنگامی که گفته می‏شد وعده خداوند حق است و در قیامت هیچ شکی نیست شما می‏گفتید ما می‏دانیم قیامت چیست ما تنها گمانی در این باره داریم و به هیچ وجه یقین نداریم).

تقابل علم و یقین با ظن در این آیات بر هم‏حوزه بودن آنها دلالت دارد؛ به این معنا که ظن و علم از لحاظ شرایط لازم دارای شرایط یکسان‏اند، اما به

1.. فرازهایی نظیر: ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ، ما نَدْري، هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ. ؟؟؟

2.. سوره نساء، آیه ۱۵۷.

3.. سوره جاثیه، آیه ۳۲.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22602
صفحه از 416
پرینت  ارسال به