145
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

مریه

مریه از واژگانی است که در حوزه شناختی شک و ریب در قرآن استعمال شده است. برای مشخص شدن واژه‏هایی که در مراتب معرفت از دیدگاه قرآن قرار می‏گیرند، لازم است واژگان همبسته شک نیز بررسی شوند. همبستگی مفهومی این واژه‏ها با شک البته به معنای تأیید قرآنی این همبستگی نیست، بلکه این واژه‏ها از آن جهت همبسته شک معرفی شده‏اند که در کتاب‏های لغت و تفاسیر برای شناسایی مفاهیم آنها از مفهوم شک استفاده شده است.

معنای لغوی مریه

دیدگاه لغت‏دانان در مورد واژه مریه را می‏توان به چند گروه اصلی تقسیم کرد. بیشتر منابع لغوی مریه را همان شک دانسته‏اند و تمام استعمالات و اشتقاقات قرآنی آن را نیز در همین معنا تفسیر کرده‏اند.۱ گروه دیگری آن را شک همراه با جدل معرفی کرده‏اند۲ و برخی اصل آن را مطلق مجادله دانسته‏اند.۳ راغب اصفهانی مریه را اخص از شک دانسته، معنای آن را تردید در امری شناسانده است.۴ دسته دیگری از منابع لغت معنای اصلی مریه را مسح، استخراج و جریان یافتن چیزی دانسته‏اند.۵ ابن‏فارس آن را دربردارنده دو اصل مسح و استدرار شمرده، معنای شک را معنای شاذّی از این دو معنای اصلی به شمار آورده‏ است:

1.. نک: فراهیدی، العين، ج‏۸، ص۲۹۵؛ ازهری، تهذيب اللغة، ج‏۱۵، ص ۲۰۴؛ صاحب بن‏عباد، المحيط في اللغة، ج‏۱۰، ص۲۸۲؛ جوهری، الصحاح، ج‏۶، ص۲۴۹۱؛ زمخشری، اساس البلاغة، ص۵۹۲.

2.. ابن‏سیده، المحكم و المحيط الأعظم، ج‏۱۰،ص۳۱۴؛ فیروزآبادی، القاموس المحيط، ج‏۴، ص۴۴۷.

3.. فیومی، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر، ص۵۷۰.

4.. راغب اصفهانی، مفردات الفاط القرآن، ص۷۶۶.

5.. نک: ابن‏سیده، المحكم و المحيط الأعظم، ج‏۱۰، ص۳۱۴؛ زمخشری، الفائق، ج۳، ص۲۳۶؛ فیروزآبادی، القاموس المحیط، ج۴، ص۴۴۷.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
144

می‏توان مشاهده کرد که غالباً نوعی ظن در آنها وجود دارد؛ نظیر آیه‏ای که به بارداری در زنان اشاره دارد. از همین معنا تردید همراه با سوءظن گسترش می‏یابد. این مورد در امور مادی که غالباً در مظان نوعی اتهام است، مانند قرض و وصیت، دیده می‏شود. گسترش بعدی در معنای اتهام صورت گرفته است. در این معنا - که بیشتر در منازعه کافران با پیامبران نشان داده شده - کافران با اذعان به نپذیرفتن محتوای رسالت، به صراحتاً پیامبران را متهم می‏کنند. در گسترش بعدی، اتهام به پیامبر به صورت مرضی در قلب رسوخ می‏کند که اگرچه به زبان آورده نمی‏شود، در قلب ریشه می‏دواند و از شخص جدا نمی‏شود. این مرحله جایگاه منافقان را نشان می‏دهد که تسلیم شدن و عدم ایمان قلبی با انکار همراه می‏شود و در مواردی نیز عمل خارجی به آن می‏پیوندد. قرآن از این ریب با عناوین شدیدی نظیر ظلم، سرکشی و مانعیت خیر و گناه یاد کرده است. نمودار شبکه شعاعی معنای ریب را می‏توان به شکل زیر تصویر کرد:

شکل ۸: شبکه شعاعی ریب در قرآن

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22587
صفحه از 416
پرینت  ارسال به