139
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

امور مادی

شک در قرآن تنها به موضوعات قیامت، خداوند، کتب آسمانی و نبوت پیامبران تعلق گرفته، اما ریب افزون بر این موارد، برخی از امور دنیوی و مادی - نظیر گواهی در قرض، بارداری زنان و انتظار مرگ - را نیز شامل شده است. این دسته از آیات در حقیقت موقعیت‏هایی از جهان خارج را ترسیم می‏کنند که در مظان اتهام‏اند؛ به همین دلیل، قرآن از واژه ریب در مواضع اتهام بهره برده است. نمونه روشن این موارد را می‏توان در امور قرض و شهادت مشاهده کرد:

(وَلَا تَسْٔمُوا أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ ٱللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا؛۱

و از نوشتن (بدهىِ خود)، كوچک باشد يا بزرگ، ملول نشويد؛ اين در نزد خدا به عدالت نزديک‏تر و براى شهادت مستقيم‏تر و براى جلوگيرى از ترديد و شک بهتر است).

مرحوم شیخ طوسی در تفسیر ریب در این آیه دو احتمال مطرح کرده است که در هر دو احتمال معنای تردید همراه با نوعی اتهام یافت می‏شود:

(وَ أَدْنى‏ أَلَّا تَرْتابُوا) أي أقرب ألا تشكوا بأن ينكر من عليه الحق و قيل: بالا ترتابوا بالشاهد أن يضل‏.۲

سایر همنشین‏های ریب در این آیه نیز بر فضای اتهام دلالت می‏کنند. عبارت‏های (أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ) و (أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ) نشان می‏دهند که فضای حاکم بر امور مادی فضای همراه با نوعی نگاه اتهام‏گونه و سوءظن به طرف مقابل است. به همین دلیل، در این آیات از مفهوم شک - معنای تردید معرفت‏شناختی -

1.. سوره بقره، آیه ۲۸۲.

2.. طوسی، التبيان فى تفسير القرآن، ج‏۲، ص۳۷۶.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
138

معرفت‏شناختی همراه با نوعی استبعاد و سخت‏باوری دارند. دو آیه پیش از این آیه با خطاب (یَا أَيُّهَا ٱلنَّاسُ) آغاز می‏شود و این خطاب تا پایان آیه بعد ادامه می‏یابد. این نشان می‏دهد که مخاطب ریب نیز تمام انسان‏ها هستند. در ادامه آیه برهان تحدّی را برای اثبات نزول قرآن از سوی خدا بر پیامبر ارائه می‏دهد. تحدّی نیز در حقیقت به منظور رفع هرگونه تردید معرفت‏شناختی صورت می‏گیرد. در آیه بعد اشاره می‏شود که پس از اتمام حجت و ناتوانی از هماوردی قرآن، تردید معرفت‏شناختی از بین رفته است و در صورت نپذیرفتن - که در زبان قرآن شک خوانده می‏شود - عذاب الهی در کار خواهد بود. بر این اساس ریب در این آیه نیز تردید معرفت‏شناختی همراه با نوعی سخت‏باوری و استبعاد را شامل می‏شود. دقیقاً همانند آیات ریب در موضوع قیامت، در صورتی که مخاطب این آیات کافران باشند از واژه شک استفاده شده و مراد از آن تردید ایمانی یا اعتقادی بوده است. این اصل تنها در یک آیه نقض شده که مخاطب آن، با وجود اینکه از واژه شک استفاده شده، پیامبر است؛ همچنین در ادامه آن یک امر معرفت‏شناختی مطرح شده است.۱ در این مورد، به دلیل وجود قرینه - خطاب به پیامبر - شک در جایگاه ریب استفاده شده است؛ اما با توجه به اینکه روایات در ذیل این آیه خطاب به پیامبر را جایگزین خطاب به کفار دانسته‏اند،۲ تا اندازه‏ای این خلاف اصل جبران شده است. با وجود این، همچنان شک در آن تردید معرفت‏شناختی دانسته می‏شود.

1.. (فَإِنْ كُنْتَ في‏ شَكٍ‏ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرينَ) (سوره یونس، آیه ۹۴).

2.. عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج۲، ص۳۱۹.

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21444
صفحه از 416
پرینت  ارسال به