125
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

(مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُريبٍ‏؛

آن كسى كه به شدت مانع خير و متجاوز و در شک و ترديد است).

همین آیه با ساختار لفظی و معنایی دقیقاً مشابه آیه ۱۲ در سوره قلم تکرار شده و فقط واژه اثیم به جای مریب آمده است که نشانگر جانشینی مستقیم این دو واژه است:

(مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثيمٍ؛

و بسيار مانع كار خير، و متجاوز و گناه‏كار است‏).

در نمونه‏ای دیگر و در ساختار معنایی کمی متفاوت، نشستن اثیم در جایگاه مریب دیده می‏شود:

(وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثيم‏؛۱

تنها كسى آن را انكار مى‏كند كه متجاوز و گنه‏كار است).

رابطه جانشینی اگرچه دلالت بر هم‏معنایی دو واژه نمی‏کند، نشان می‏دهد که میان دو واژه رابطه معنایی برقرار است. به همین دلیل باید معنای ریب را دربرگیرنده نوعی گناه دانست. افزون بر آن، گناهی که در معنای ریب اشراب شده، گناهی را شامل می‏شود که تکذیب قیامت و آیات الهی را در پی دارد. بنابراین، ریب را - در بار منفی آن - باید دربرگیرنده مفهومی به شمار آورد که در مفهوم‏سازی قرآن گناه به حساب می‏آید و منجر به عملی از جنس تکذیب می‏شود.

انکار و اتهام

با بررسی آیات قرآن و بدون در نظر گرفتن معنای لغوی ریب، می‏توان نوعی نگاه اتهام‏گونه را در معنای ریب مشاهده کرد. این معنا امکان آن را دارد که هم در استعمال منفی ریب در معنای پیش‏نمونه لحاظ شود و هم در استعمالات

1.. سوره مطففین، آیه ۱۲.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
124

همنشینی وجه قابل پذیرشی ارائه کنند، معنای تهمت را به معنای شک افزوده‏اند و ترکیبی دو وجهی برای معنای ریب در نظر گرفته‏اند.۱

حقیقت آن است که هیچ شاهد و قرینه‏ای نمی‏توان یافت که بر اساس آن معنای تهمت در پیش نمونه ریب در قرآن اخذ شده باشد. فرازهایی از آیات که واژه ریب را همنشین با شک آورده‏اند، به دو دسته تقسیم می‏شوند؛ دسته‏ای از این فرازها از زبان کافران نقل شده‏اند۲ و دسته دیگر از زبان خداوند.۳ با توجه به همین نکته و بدون تصرف در معنای تهمت، نمی‏توان در هر دو دسته از آیات مریب را دارای معنایی یکسان (تهمت) دانست؛ زیرا حتی اگر بپذیریم که مریب در آیات دسته دوم معنای تهمت دارد و خداوند کافران را شکاکان تهمت‏زننده به شمار آورده است، وجهی ندارد که کافران در مقام معارضه و پاسخ‏گویی به ادعای پیامبران، خود را تهمت‏زننده بخوانند، جز اینکه معنای مریب را در آیات دسته اول تهی از تهمت و در آیات دسته دوم متضمن آن بدانیم. بنابراین، در چنین برداشتی نباید معنای تهمت را در پیش‏نمونه لحاظ کرد؛ زیرا دیگر از ملاک برتری در شبکه معنایی برخوردار نیست.

از شواهدی که معنای ریب را در قرآن از شک متمایز می‏سازد، رابطه جانشینی میان این واژه و واژه اثم است. در آیه ۲۵ سوره ق چنین آمده است:

1.. از جمله: ثعلبی نیشابوری، الكشف و البيان عن تفسير القرآن، ج‏۵، ص۱۹۱؛ خواجه عبداللّٰه انصاری، كشف الأسرار و عدة الأبرار، ج‏۴، ص۴۵۱؛ بغوی، معالم التنزيل فى تفسير القرآن، ج‏۲، ص۴۶۷؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان فى تفسيرالقرآن، ج‏۱۷، ص۸۸؛ طوسی، التبيان فى تفسير القرآن، ج‏۶، ص۱۷؛ طبری، جامع البيان فى تفسير القرآن، ج‏۱۲، ص۳۸؛ مراغی، تفسير المراغى، ج‏۱۲، ص۵۴.

2.. نظیر: (وَ إِنَّنَا لَفِى شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ) (سوره هود، آیه ۶۲)؛ (وَ إِنَّا لَفِى شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَنَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ) (سوره ابراهیم، آیه ۹).

3.. (وَ إِنَّهُمْ لَفِى شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ) (سوره هود، آیه ۱۱۰)؛ (إِنَّهُمْ كَانُوا فِى شَكٍّ مُّرِيبٍ) (سوره سبأ، آیه۵۴).

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21422
صفحه از 416
پرینت  ارسال به