تنها کسانی از تو اجازه (این کار را) میگیرند که به خدا و روز جزا ایمان ندارند و دلهایشان با شک و تردید آمیخته است آنها در تردید خود سرگردانند).
(يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ في رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ؛۱
ای مردم اگر در رستاخیز شک دارید (به این نکته توجه کنید که) ما شما را از خاک آفریدیم).
در گروه دیگری از آیات برخی از متعلَّقات ریب نام برده شده است، نظیر اموری که مربوط به زندگی دنیوی و امور مادیاند. در بیشتر این موارد نیز نمیتوان معنای تهمت را در ریب موجه شمرد. برای مثال:
(لا يَزالُ بُنْيانُهُمُ الَّذي بَنَوْا ريبَةً في قُلُوبِهِمْ إلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ؛۲
اما اين بنايى را كه آنها ساختند، همواره به شکل یک شک و ترديد، در دلهايشان باقى مىماند؛ مگر اينكه دلهايشان پاره پاره شود؛ وگرنه هرگز از دل آنها بيرون نمىرود و خداوند دانا و حكيم است).
(وَ اللاَّئي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحيضِ مِنْ نِسائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ؛۳
و از زنانتان، آنان كه از عادت ماهانه مأيوساند، اگر در وضع آنها (از نظر باردارى) شک كنيد، عده آنان سه ماه است).
در این دسته به وضوح مشخص میشود که امکان مؤلفه معنایی تهمت در کنار مفهوم تردید وجود ندارد؛ زیرا معنا ندارد که ساختمان یا تردید در بارداری همراه با تهمت باشد.