119
معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)

المعانی که نوشته است:

فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ يتحيرون لأن إيمانهم صوري يظهرونه لكم خشية الوقوع بهم قتلا و أسرا و يبطنون الكفر.۱

در صورتی که معنای ریب را تردید در نظر بگیریم، ترجمه آیه چنین خواهد بود: «دل‏های آنان مردد است؛ آنها در ترديد خود رفت و برگشت می‏کنند». فراز ابتدایی آیه گوشزد می‏کند که این افراد به خدا و روز قیامت ایمان ندارند، ولی از آنجا که در میان مسلمانان به زندگی مشغول‏اند، اظهار ایمان می‏کنند و در حقیقت ایمان قلبی ندارند و به جای آنکه در قلوب آنان ایمان باشد، ریب است. با این بیان تردد قلبی آنان یک تردد معرفت‏شناختی نخواهد بود؛ یعنی آیه چنین نص و ظاهری ندارد که آنان حق را نشناخته باشند و شبهات عقلی و غیر عقلی دلیل این تردد باشد، بلکه تردید آنان ایمانی است؛ چراکه آنان از حقانیت خداوند و روز جزا آگاه‏اند، اما به آن ایمان ندارند. به عبارت دیگر، تردد آنان در این آیه شامل رفت معرفت‏شناختی و بازگشت روان‏شناختی است؛ یعنی آنان به دلیل آنکه ادله کافی برای ایمان دارند، به سوی ایمان حرکت می‏کنند؛ اما بنا بر موانع غیر معرفت‏شناختی، نظیر تعصب و تقلید، به کفر باز می‏گردند. بنابراین، آن ‏چیزی که سبب این تردید می‏شود، امری نفسانی است که عاملی معرفت‏شناختی محسوب نمی‏شود، بلکه امری روان‏شناختی به شمار می‏رود. به هر صورت حتی اگر قلق و اضطراب نفسانی در معنای تردید وجود داشته باشد، نمی‏توان آن را یکی از مؤلفه‏های معنای ریب به شمار آورد، بلکه تنها می‏توان آن را نتیجه ریب دانست. شواهدی بر این تبیین دلالت می‏کنند که از این قرارند:

1.. ملا حویش آل غازی، بيان المعانى، ج‏۶، ص۴۴۱؛ همچنین نک: نخجوانی، الفواتح الالهية و المفاتح الغيبية، ج‏۱، ص۳۰۶؛ سبزواری نجفی، ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن، ص۱۹۹.


معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
118

مطلق منع به سمت عقب معنا کرده که همان بازگرداندن چیزی را شامل می‏شود.۱ در معنای يَتَرَدَّدُونَ نیز مفسران همان تحیر و سرگردانی را پذیرفته‏اند: از جمله زمخشری نوشته است:

يَتَرَدَّدُونَ‏ عبارة عن التحير، لأن التردّد ديدن المتحير، كما أنّ الثبات و الاستقرار ديدن المستبصر.۲

بیشتر مفسران تردد را، که در حقیقت به معنای تکرار رفت و برگشت است، نشانه تحیر و سرگردانی دانسته‏اند. ابن‏عاشور آورده است: «و التردّد حقيقته ذهاب و رجوع متكرر إلى محلّ واحد و هو هنا تمثيل لحال المتحيّر بين الفعل و عدمه بحال الماشي و الراجع و قريب منه قولهم: يقدّم رجلا و يؤخر أخرى».۳ همین تحلیل از آیه سبب شده بسیاری از مفسران معنای معرفت‏شناختی از ریب ارائه دهند. برای نمونه:

و معنى قوله‏ (فَهُمْ في‏ رَيْبِهِمْ‏ يَتَرَدَّدُونَ) أن الشاک متردد بين النفي و الإثبات غير حاكم بأحد الطرفين. و تقريره أن الاعتقاد إما أن يكون جازما أولا، فالجازم إن كان غير مطابق فهو الجهل و إن كان مطابقا فإما بضرورة أو نظر فهو العلم أولا و هو اعتقاد المقلد. و غير الجازم إن كان أحد الطرفين راجحا عنده فالراجع هو الظن و المرجوح هو الوهم، و إن تساوى الطرفان فهو الريب و الشک فلهذا كانت الحيرة و التردد من شأن صاحبه كما أن الثبات و الاستقرار ديدن المستبصر.۴

برخی نیز مراد از این تردد را تردید ایمانی معنا کرده‏اند. نظیر تفسیر بیان

1.. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن، ج۴، ص۱۱۲.

2.. زمخشری، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج‏۲، ص۲۷۵.

3.. ابن‏عاشور، التحریر و التنویر، ج۱۰، ص۱۱۰.

4.. نیشابوری، تفسير غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج‏۳، ص۴۷۷. چنین تفسیری از ریب در این آیه در تفاسیر دیگر نیز مشاهده می‏شود (نک: حسینی شیرازی، تقريب القرآن إلى الأذهان، ج‏۲، ص۴۰۵؛ طیب، اطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏۶، ص۲۳۰؛ حسینی شاه عبدالعظیمی، تفسير اثنا عشرى، ج‏۵، ص۱۰۷؛ هواری، تفسير كتاب اللّٰه العزيز، ج‏۲، ص۱۳۵).

  • نام منبع :
    معناشناسی مراتب معرفت در قرآن (با تأکید بر روش معناشناسی شناختی)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22533
صفحه از 416
پرینت  ارسال به