49
مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)

پنج. ابو الحسن على بن حمزه کسايي (م ۱۹۹ ق)

ابن نديم، وى را «على بن حمزة بن عبد الله بن بهمن بن فيروز»، معرفي کرده است. کسايى، از مشاهير ادب عربى و از بزرگان نحويان است. وي از مردم سرزمين ايران بوده و در ميهن خود در «رى» وفات کرد. ۱ او معلّم فرزندان هارون بود. در سفر هارون به خراسان، همراه وى بود و در رى درگذشت و از قضا، محمّد بن حسن شيبانى، فقيه و قاضى القضاة معروف ـ که او نيز همراه هارون بود ـ ، در همان روز درگذشت و در رى دفن شد. هارون، در مورد اين دو گفت: «امروز، فقه و عربيت را در رى دفن کرديم». ۲
برخي کسايى را شيعه دانسته‌اند، ۳ با اين که حتّي نام وي در رجال الطوسي نيامده است، و مهم‌تر از آن، اين که کسايي از مقرّبان دستگاه خلافت حاکمي چون هارون الرشيد بوده، پذيرفتني نيست!
کسايي، قرآن را بر عبد الرحمان بن ابى ليلى و حمزة بن حبيبْ قرائت کرد و هر چيزي که در آن، با حمزه مخالف بوده، به قرائت ابن ابى ليلى است و ابن ابى ليلى، به قرائت على عليه السلام مي‌خوانده است. راويان مشهور وى عبارت‌اند از: حفص‌ بن عمر، ابو ‌عمر دورى و ابو الحارث. ۴ کتاب‌ها و آثار زيادى به کسايى منسوب است، از جمله: دو کتاب در قرائت، به دو روايت متفاوت، کتابي در حروف و کتابي در معاني قرآن. ۵

1. الفهرست، ابن نديم، ص۳۲.

2. البداية والنهاية، ج۱۰، ص۲۱۸.

3. الکنى والألقاب، ج۳، ص۱۱۲.

4. تهذيب الکمال، ج۷، ص۳۴.

5. الفهرست، ابن نديم، ص۳۳.


مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
48

قرائت حفص از عاصم

حفص بن سليمان بن مغيرة بن ابي داوود اسدي کوفي (۹۰ ـ ۱۸۰ ق)، داناترين اصحاب عاصم به قرائت وي بوده است و قرائت مشهوري که اکنون در بيشتر ممالک اسلامي رايج است، منسوب به اوست. بنا بر اين، قرائت حفص از عاصم، بهترين قرائت قرآن است که حفص از استاد خود، عاصم، و عاصم از استاد خود، ابو عبد الرحمان سُلّمى، و وي از امير المؤمنين علي عليه السلام و ايشان از پيامبر صلي الله عليه و آله اخذ کرده است و اين، سندي است که تماماً از طريق بزرگان قرائت در کوفه، به ما رسيده است. احمد بن حنبل، قرائت عاصم را بر ديگر قرائاتْ ترجيح مي‌داد؛ زيرا مردم کوفه، اين قرائت را برگزيده بودند. ۱

چهار. ابو عُماره حمزة بن حبيب زَيات کوفي (م ۱۵۶ ق)

وي از مردم کوفه و از قرّاء سبعه است. ابن نديم، در وجه ملقّب شدن حمزه به «زيات» مى نويسد: «وى با آوردن روغن از کوفه به حلوان و آوردن پنير و گردو از حلوان به کوفه، امرار معاش مي‌کرد». ۲ حمزه، بعد از عاصم، پيشواي مردم در قرائت، و حافظ حديث و آشنا
به فقه، و از موالي بوده ۳ و احمد بن حنبل و يحيى بن معين، او را توثيق کرده‌اند. ۴
برخي از شيعيان، حمزه را از خود مي‌دانند و بر اين باورند که وي اوّلين نگارنده علم «متشابه القرآن» است. ۵ شيعه خواندن حمزه مي‌تواند به ذکر نام وي در اصحاب امام صادق عليه السلام توسط شيخ طوسي برگردد؛ ۶ ولي اين امر براي اثبات تشيع وي کافي نيست، همان‌ طور که روايت قابل توجّهي نيز از وي در کتب شيعي ذکر نشده است و برخي از رجاليان نيز به اين امر، تصريح کرده‌اند. ۷

1. تهذيب التهذيب، ج۵، ص۳۵.

2. الفهرست، ابن نديم، ص۳۲.

3. همان‌جا؛ رجال الطوسي، ش۲۳۴۷.

4. الجرح والتعديل، ج۳، ص۲۰۹ .

5. الکنى والألقاب، ج۲، ص۳۰۳.

6. رجال الطوسي، ش۲۳۴۷.

7. طرائف المقال، ج۱، ص۴۴۷، ش۳۸۱۱.

  • نام منبع :
    مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3641
صفحه از 352
پرینت  ارسال به