ب. مکتب حديثي اهل سنّت کوفه پس از عصر صحابه
در آغاز، علوم اسلامي، بههم آميخته، و همه درباره قرآن کريم بود و صحابه به آموزش همه آنها ميپرداختند. آنچه مربوط به لفظ قرآن بود، در علم قرائت، و آنچه به محتواي قرآن مربوط ميشد، در تفسير قرآن و فقه، جاي ميگرفت. پس از دوران صحابه، دانشهاي اسلامي اندک اندک، از هم جدا شدند و عدّهاي در علوم مختلفْ مشهور شدند. با اين حال، هنوز همه اين علوم در درجه نخست، بر قرآن تکيه داشتند و در مرتبه دوم، بر سنّت پيامبر صلي الله عليه و آله و روايات صحابه. در کوفه نيز ـ که از مراکز مهم علوم اسلامي بود ـ ، اين شيوه دنبال ميشد. از اين رو براي بررسي مکتب اهل سنّت، در آغاز از دانش قرائت، و سپس از تفسير و فقه، سخن خواهد رفت.
۱. علم قرائت در کوفه
در کوفه، بزرگترين صحابهاي که به جمع و قرائت قرآن ميپرداختند، علي بن ابي طالب عليه السلام و ابن مسعود بودند که بنا بر نقل کتب طبقات (از جمله الطبقات الکبري) و کتب رجال، شاگردان بسياري از آنان قرآن فرا گرفته بودند. علي عليه السلام و عبد الله بن مسعود، بر پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله قرائت کرده بودند. پس از پيامبر صلي الله عليه و آله، صحابه، معلّم قرآن مردم بودند و سپس، تابعيان، اين مقام را يافتند.
در دورانهاي بعد، هفت نفر از قاريان به قرائت قرآن مشهور شدند که اصطلاحاً به آنها «قرّاء سبعه» گفته ميشود. اين عده که ميان سالهاى پنجاه تا ۱۹۰ هجرى زندگي ميکردند، عبارتاند از: نافع بن عبد الرحمان، عبد الله بن کثير، ابو عمرو بن علاء، عبد الله بن عامر، عاصم بن ابى النجود، حمزة بن حبيب زيات، على بن حمزه کسائى. از ميان اين هفت نفر،
سه نفر آنها به نامهاي: عاصم بن ابى النجود، حمزة بن حبيب زيات، و على بن حمزه کسائي، از اهالي کوفهاند. همه اين افراد بر «ابو عبد الرحمان سُلَّمي» و «زِرّ بن حُبَيش» قرائت کردهاند و اين دو، بر امير المؤمنين علي عليه السلام و ابن مسعود.