43
مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)

آثار و روايات

در مورد ابن مسعود نيز با وجود راويان فراوان، تعداد روايات از وي چندان زياد نيستند و او را از مکثّران حديث به شمار نمي‌آورند. علّت اين امر را مي‌توان طول عمر کمتر وي (م۳۲ يا ۳۳ق) نسبت به صحابه مکثّر دانست. بخاري و مسلم، متّفقاً ۶۴ روايت از او نقل کرده‌اند، و بخاري، در ۲۱ حديث و مسلم، در ۳۵ حديث از وي منفردند. ۱ بسياري از روايات ابن مسعود را به طور مجموع، در مسانيدي همچون مسند أحمد مي‌توان يافت. ۲
ابن کثير، ۹۴۸ روايت از او نقل کرده که بسياري از آنها تکراري‌اند. ۳ در کتاب مرويات ابن مسعود، تعداد روايات ابن مسعود در کتب ستّه، الموطأ، و مسند أحمد، به ۱۸۳۵ روايت رسيده است. در احاديث ابن مسعود، موضوعات متنوّع فقهي، زهد و اخلاق، تفسير، تاريخ و معرفة الصحابه ديده مي‌شود. همچنين موضوع جالب «ملاحم و فتن» در روايات او زياد به چشم مي‌خورد تا جايي که مي‌توان گفت وي يکي از معدود صحابه‌اي است که احاديث ملاحم و فتن، بر محور آنان مي‌گردد. ۴
ابن مسعود، به فراگيري دانش، مخصوصاً معاني قرآن، بسيار همّت مي‌گماشت و همچنين علاقه زيادي به گسترش دانش در ميان مردم داشت. مسروق بن اجدع مي‌گويد که: عبدالله بن مسعود، سوره‌اي بر ما تلاوت مي‌نمود و سپس درباره آن، به سخن گفتن مي‌پرداخت و در تمامي طول روز، برايمان تفسير مي‌کرد. ۵
در سال ۲۲ ق، خليفه دوم، او را به عنوان معلّم و راهنماي مردم کوفه و والي بيت المال اين شهر، به کوفه فرستاد و اين مأموريت را در دوران خلافت عثمان نيز بر عهده داشت. ۶
از تلاش‌هاي علمي ابن مسعود، اطّلاعات چنداني در دست نيست؛ ولي مي‌دانيم که رشد مکاتب فقهي و تفسيري در عراق، بسيار با ابن مسعود در ارتباط است، به طوري که امير مؤمنان علي عليه السلام درباره شاگردان ابن مسعود مي‌فرمود: «أصحاب عبد الله سرج هذه القرية». ۷ وي شاگرداني تربيت کرد که پس از او از مهم‌ترين چهره‌هاي علمي و مؤثّر در حوادث سال‌هاي بعد شدند.

1. سير أعلام النبلاء، ج۱، ص۴۶۲.

2. ر.ک: مسند أحمد، ج۱، ص۳۷۴ـ ۴۶۶.

3. ر.ک: جامع المسانيد، ج۲۷ .

4. دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج۴، ص۶۱۶.

5. تفسير و مفسّران، ج۱، ص۲۰۱.

6. سير أعلام النبلاء، ج۱، ص۴۸۵.

7. الطبقات الکبري، ج۶، ص۱۰؛ معرفة الثقات، ج۲، ص۶۱.


مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
42

طرق روايت از ابن مسعود

طرق روايت از ابن مسعود، بسيار است که سه طريق آن نزد اهل سنّت، صحيح‌ترين است: ۱. طريق اعمش، از ابو الضحى، از مسروق، از ابن مسعود؛ ۲. طريق مجاهد، از ابو معمر، از ابن مسعود؛ ۳. طريق اعمش، از ابو وائل، از ابن مسعود. بخاري در صحيح خود، از اين سه طريق، روايت کرده است.
دو طريق ديگر نيز مشهور است: ۱. طريق سدّي کبير، از مره همداني، از ابن مسعود. حاکم در المستدرک، و ابن جرير در تفسيرش، از اين طريق بسيار روايت مي‌کنند؛ ۲. طريق ابو رَوق، از ضحّاک، از ابن مسعود. اين طريق که ابن جرير در تفسيرش از آن روايت مي‌کند، منقطع خوانده شده است؛ زيرا ضحّاک، ابن مسعود را ملاقات نکرده است. ۱
برخي نيز صحيح‌ترين طريق نقل از ابن مسعود را طريق سفيان ثوري، از منصور، از ابراهيم نخعي، از علقمه، از ابن مسعود دانسته‌اند. ۲

1. تفسير الثعالبي، ج۱، ص۵۴ .

2. سلسلة الذهب، ص ۱۱.

  • نام منبع :
    مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3691
صفحه از 352
پرینت  ارسال به