309
مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)

۲. راويان زيدي

مهم‌ترين راويان کوفي‌اي که در کتب رجالي شيعه، به عنوان زيدي معرفي شده‌اند، عبارت‌اند از: يک . ابراهيم بن محمّد بن سعيد ثقفي کوفي؛ ۱ دو. احمد بن محمّد بن سعيد بن عبد الرحمان (ابن عقدة) ـ که از مهم‌ترين محدّثان کوفه است ـ ؛ سه. ابو محمّد حکم بن عتيبة کندي؛ ۲ چهار. ابو الجارود زياد بن منذر همداني؛ پنج. عامر بن کثير سراج؛ ۳ شش. عبادة بن زياد اسدي؛ ۴ هفت. عبد العزيز بن اسحاق بن جعفر زيدي همداني؛ ۵ هشت. ابو سلمة غالب بن عثمان همداني؛ ۶ نُه. ابو محمّد غياث بن ابراهيم تميمي اسدي؛ ۷ ده. کثير نواء؛ ۸ يازده. محمّد بن احمد بن ابراهيم؛ ۹ دوازده. يحيى بن سالم فراء. ۱۰ درباره احمد بن صبيح اسدي نيز گفته شده است که زيديه، او را از خود مي‌دانند؛ ولي صحّت ندارد. ۱۱

۳. راويان ناووسي

در کتب رجالي، اين راويانِ کوفي، به عنوان «ناووسيه» معرفي شده‌اند: يک . ابان بن
عثمان احمر؛ ۱۲ دو. سعيد بن طريف حنظلي اسکاف (يا دُئِلي و يا خَفّاف). ۱۳

1. رجال النجاشي، ش ۱۹ (کان زيديا اوّلاً ثم انتقل إلينا).

2. رجال الطوسي، ش ۲۲۴۵.

3. رجال النجاشي، ش ۷۹۵.

4. همان، ش۸۳۰ .

5. رجال الطوسي، ش ۶۱۹۴.

6. رجال النجاشي، ش۸۳۶ .

7. رجال الطوسي، ش۱۵۴۲.

8. همان، ش۱۵۶۲.

9. رجال النجاشي، ش ۱۰۲۲ (کان زيديا ثم عاد إلينا).

10. همان، ش۱۲۰۱.

11. همان، ش۱۸۴.

12. اختيار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۴۰ .

13. همان، ج۲، ص۴۷۶.


مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
308

ج ـ کثرت راويان شيعي غير امامي

چنانچه ديديم، شيعيان کوفه، بويژه پس از شهادت امام صادق عليه السلام چند دسته شدند و فرقه‌هاي مختلفي به وجود آوردند. از اين ‌رو، تعداد بسيار زيادي از راويان ياد شده، در کتب رجال شيعه امامي، راويان غير امامي هستند که نقش به‌سزايي در نقل روايات و تدوين کتب حديثي شيعيان امامي داشتند. گاه، راويان زيدي، فَطَحي، واقفي و... محدّثان بزرگي هستند که شيعيان امامي براي روايات آنان، ارزش زيادي قائل هستند و اين افراد، نقش مهمي در ميراث علمي شيعه، در زمينه‌هاي مختلف: تفسير، فقه، ادبيات، تاريخ و ديگر علوم اسلامي دارند. امّا در اين ميان، بيشترين راويان غير امامي را واقفه، و پس از آن، زيديه تشکيل مي‌دهند که فهرست آنان، به ترتيب تاريخي، در ذيل مي‌آيد:

۱. راويان کيساني

در کتب رجالي، از اين راويان کوفي، به عنوان «کيساني» نام برده شده است:
يک . عبد الرحمان بن حجّاج بجلي کوفي، بياع السّابري. وي از اصحاب امام صادق و امام کاظم عليهما السلام بود و تا زمان امام رضا عليه السلام نيز زنده ماند و آن حضرت را ملاقات کرد. در ابتدا، کيساني بود؛ امّا به اماميه پيوست. نجاشي، وي را با الفاظ «ثقه، ثبت و وجه» توثيق کرده است. ۱ رواياتي نيز در مدح او وارد شده است. ۲ عبد الرحمان از وکلاي امام صادق عليه السلام نيز بوده است؛ ۳
دو. علي بن حزور کناسي (م بعد از ۱۳۰ ق). ۴ نام وي در رجال الکشي، ذکر شده و نقل شده است که به قول محمّد بن حنفيه (يعني کيسانيه) معتقد بود. در ادامه اين مطلب آمده است: «إلا أنه کان من رواة الناس». ۵ اين جمله، در رجال ابن داوود به شکل «من وراء الناس» ۶ نقل شده که صحيح‌تر به نظر مي‌رسد؛
سه. مرقع بن قمامه اسدي. شيخ طوسي، نام او را در اصحاب امير مؤمنان عليه السلام ذکر کرده و او را کيساني خوانده است. ۷ در رجال الکشي نيز روايتي دال بر کيساني بودن وي وجود دارد. ۸

1. رجال النجاشي، ص۲۳۷، ش۶۳۰.

2. ر.ک : نقد الرجال، ج۳، ص۴۶ـ ۴۷.

3. جامع الرواة، ج۱، ص۴۴۷.

4. طرائف المقال، ج۲، ص۳۳.

5. اختيار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۰۱، ش۵۶۷.

6. رجال ابن داوود، ص۲۶۰، ش۳۳۷.

7. رجال الطوسي، ش۸۳۵ .

8. اختيار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۱۱، ش۱۵۲.

  • نام منبع :
    مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3634
صفحه از 352
پرینت  ارسال به