نه. کتاب «البهار» حسين بن سعيد کوفي اهوازي (زنده در ۳۰۰ ق)
ابن طاووس در اليقين، از اين کتاب نقل کرده است. نجاشى و طوسى، هيچ کدام از اين تأليف ياد نکردهاند و اوّلين بار در اليقين از آن نقل شده است. ابن طاووس از نسخهاى که اجازهاى با تاريخ صفر ۴۳۹ ق بر آن بوده، استفاده کرده است. موارد نقل شده، مشتمل بر رواياتى در فضايل امام على عليه السلام، همراه با انتقاد شديد از خلفاى ثلاثه است. مجلسي، در بحار الأنوار و حرّ عاملي در اثبات الهداة، از ابن طاووس نقل کردهاند. در اثبات الهداة (اشتباهاً!) کتاب النهار آمده است. ۱
ده. کتاب «الرجال» ابن عقده (م ۳۳۳ ق)
شيخ طوسي، بجز کتابهاي رجالي خود، در تهذيب ا?حکام، از آن نام برده و روايت کرده است. ۲ اين کتاب، در اختيار ابن طاووس بوده و در إقبال ا?عمال از آن نقل کرده است. در مورد نقل شده، امام صادق عليه السلام از سرنوشت بنى الحسن ـ که بر ضدّ عبّاسيان قيام کردند ـ ، اظهار تأسّف مىکند. ابن طاووس، اين حديث را در دو جهت نقل کرده: يکي اثبات اين که عبد الله بن حسن و بنى الحسن در نگاه امام محترم بودند و ديگر اين که، قيام آنان موجّه بوده است. ۳
يازده. «فضائل على عليه السلام» ابن عقده
ابن طاووس در اليقين از اين کتاب، به عنوان يک جزء نقل کرده است، که عبد الواحد بن محمّد بن عبد الله فارسى از آن روايت کرده و آن را در تاريخ ذى حجه ۴۰۶ ق، املا کرده است. اليقين، تنها منبعى است که از اين تأليف ياد مىکند. ۴ کتاب با ابناء و القاب امير مؤمنان عليه السلام آغاز و با آيات نازل شده در مورد ايشان و اهل بيت عليهم السلام پايان مييابد. کتاب، در ۲۲ فصل تنظيم شده و مجموعاً ۲۳۶ روايت در بر دارد. اغلب روايات، متّصل بوده و راويان مختلفي در نقل روايات شرکت دارند که اين، نشان از وسعت اطّلاعات و حفظ و کثرت استادان ابن عقده دارد.