253
مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)

دوازده. کتاب‌هاي مجالس و امالي

برخي از راويان، به نگارش کتاب‌هاي مجالس ائمّه عليهم السلام يا راويان بزرگ اهتمام داشته‌اند. گرچه مجالس، تنها نوعي سبک کتاب‌نويسي بود، امّا نام کتاب‌هاي مورد بحث، خبر از محتواي کلامي و مناظرات دارد و ذيل کتب کلامي ذکر مي‌شود. محمّد بن مفضّل بن ابراهيم بن قيس بن رمانة اشعري، ۱ کتاب مجالس الأئمّة، محمّد بن علي بجلي، کتاب مجالس مؤمن الطاق مع أبي حنيفة و المرجئة، علي بن اسماعيل بن ميثم تمّار، کتاب مجالس هشام بن حکم، و اسحاق بن محمّد بن ابان نخعي، کتاب أخبار السيد و کتاب مجالس هشام را نوشته‌اند. ۲

۱. کتاب‌هاي ادبيات و شعر

محمّد بن حسن رواسي، از متقدّمان نحو عربي، کتاب الهَمْز داشته است. يعقوب بن اسحاق سِکّيت، از محبّان اهل بيت عليهم السلام و پيروان امام جواد و امام هادي عليهما السلام و از بزرگان ادبيات عرب، چندين کتاب در ادبيات و شعر داشته، از جمله: اصلاح المنطق (که باقي مانده است)، الألفاظ، ما اتفق لفظه و اختلف معناه، الأضداد، المذکر و المؤنث، المقصور و الممدود، الأصوات، ما صنعه من شعر الشعراء (شعر امرئ القيس، زهير، النابغة، الاعشى، أبي داوود، بشر بن أبي حازم، أوس بن حجر، علقمة الفحل، طرفة، عنترة، عمرو بن کلثوم، الحارث بن حلزة اليشکري، الفرزدق، الاخطل، جرير، عامر بن الطفيل، السليک بن السلکة، جامع بن مرحبة (مرخية)، عمرو بن أحمر و حسان بن ثابت). ۳ با احتساب همه نوشته‌هاي مربوط به شعر در يک کتاب، اين کتاب‌ها نه موردند.

1. اين راوي، ثقه و از کوفيان است (رجال النجاشي، ش۹۱۱).

2. نجاشي او را معدن التخليط مي‌شناساند (همان، ش۱۷۷).

3. همان، ص۴۴۹، ش۱۲۱۴.


مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
252

ده. کتاب‌هاي نقض و ردّ بر عقايد و افراد

در رد بر غاليان، حسن بن علي بن فضّال، کتاب نوشته است و در ردّ بر معتزله، براي هشام بن حکم، دو کتاب نام برده شده: الرد علي المعتزلة و الرد علي المعتزلة و طلحة و الزبير. مؤمن الطاق، کتابي با عنوان افعل لا تفعل في تباين أقاويل الصحابة داشته است. در ردّ بر اسماعيليه، علي بن احمد کوفي، کتاب الرد علي الاسماعيلية في المعاد و فساد اقاويل الاسماعيلية داشت. در ردّ بر واقفه، جعفر بن محمّد بن اسحاق بجلي، ۱ محمّد بن احمد جمال و حسن بن موسي خشّاب کتاب نوشته‌اند و محمّد بن عيسي بن عبيد، کتابي با عنوان الواضح الکشوف في الرد علي اهل الوقوف نوشته بود. در ردّ بر فطحيه، جعفر بن محمّد بجلي کتاب داشته و سرانجام هشام بن حکم، هم در ردّ بر زنادقه نوشته است و هم کتابي دارد با عنوان: في الردّ علي اصحاب الاثنين و اصحاب الطبايع.
برخي کتاب‌ها نيز در ردّ بر افراد بوده است. هشام بن حکم، کتابي در ردّ بر شيطان الطاق داشته، که احتمالاً يا کتاب جعلي است و يا عنوان آن ردّ بر مؤمن الطاق بوده است؛ زيرا هشام، خود، وي را مؤمن الطاق ناميد. به هشام دو کتاب ديگر با عناوين الردّ علي ارسطاطيس في التوحيد و الردّ علي هشام الجواليقي نسبت داده‌اند. اين ردّيه، طبعاً در مسئله صورت و جسم الهي است که مورد اصلي اختلاف، ميان آن دو بوده است. ۲ همچنين، علي بن احمد کوفي، کتابي با نام ابطال مذهب داوود بن علي الاصبهاني نوشته بود. مجموع اين کتاب‌ها به شانزده مورد مي‌رسد.

يازده. کتاب‌هاي در موضوع علم و معرفت

معرفت، عنواني است عام براي مباحث اعتقادي که تا حدّ زيادي مي‌توان انديشه‌هاي
مؤلّف و ديدگاه او به جهان را از دل اين کتاب‌ها به دست آورد. در کوفه، نُه کتاب با عناوين مشابه در اين زمينه نوشته شد: تعدادي از راويان، کتاب‌هاي المعرفة نگاشته بودند، از جمله: هشام بن حکم، ابراهيم ثقفي، احمد علوي عقيقي، عبيد بن کثير عامري، علي بن حسن طاطري، علي بن حسن بن فضّال و محمّد بن عيسي بن عبيد. محمّد بن حسين زُيات، کتابي با عنوان المعرفة و البداء داشت. کتابي از ابن ابي عمير با نام المعارف نيز ذکر شده است.

1. راوي ثقه کوفي (همان، ش۳۱۱).

2. ميراث مکتوب شيعه، ص۳۲۲.

  • نام منبع :
    مکتب حديثي شيعه در کوفه (تا پايان قرن سوّم هجري)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3727
صفحه از 352
پرینت  ارسال به