پيشينه پژوهش
درباره مراکز و مکاتب حديثي اهل سنّت، چند کتاب و پاياننامه تأليف شده است؛ ولي در شيعه، تنها يک پاياننامه درباره مکتب حديثي قم و پاياننامه ديگري درباره مکتب حديثي ري و کتابي نيز دربار? مکتبهاي حديثي قم و بغداد (و روابط آنها) نوشته شده است؛ امّا در مورد کوفه، نه در ميان اهل سنّت و نه در شيعه، چنين تأليفي وجود ندارد.
از سوي ديگر، شناخت مباني فکري يک مرکز حديثي، کمک شاياني به تبيين تاريخ تحوّلات حديث، شناخت دقيقتر راويان آن منطقه و فهم بهتر روايات آن خواهد کرد و درباره کوفه ـ که بيشترين راويان و روايات شيعه در اين منطقه شکل گرفته است ـ ، اين ضرورت، دو چندان خواهد بود. همچنين از اين رهگذر، امکان مقايسه ميان مراکز حديثي و تحليل روابط آنها فراهم خواهد شد.
قدرداني
از زحمات همه استادان محترمي که نويسنده را در اين پژوهش، راهنمايي و در ارتقاي کيفيت آن، تلاش کردند، بويژه حجّة ا?سلام دکتر محمّدعلي مهدويراد و خانم دکتر شادي نفيسي، تشکر ميکنم.
از والدين گراميام، به خاطر تشويقهايي که همواره بدرقه راهم کردند، تشکّر ميکنم و دست آنها را براي زحمات فراوانشان ميبوسم. همچنين از صبر و تحمّل همسر گراميام که زمينه لازم را براي کار در محيطي آرام و صميمي فراهم نمود، قدرداني ميکنم.
نيز از زحمات محقّقان پژوهشکده علوم و معارف حديث، بويژه مدير گروه تاريخ حديث و همچنين مديريت آمادهسازي کتاب که مرا در نشر اين پژوهش ياري دادند، سپاسگزارم. اجر فراوان براي همه اين بزرگواران، آرزو دارم!
ومن الله التوفيق وعليه التکلان!
سعيد شفيعي
هشتم ديماه ۱۳۸۶
هجدهم ذي حجّه ۱۴۲۸ (عيد غدير)