33
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

اجتماعی، از روند صعودی بسیار چشمگیری برخوردار بوده است. این فعالیت‎ها در فلسطین اشغالی (اسرائیل)، از ترجمه قرآن کریم آغاز شده و سپس، در ابعاد و حوزه‌های بسیار فراوانی با انگیزه‌های سیاسی، استعماری و... گسترش یافته است.

دانشگاه‌های اورشلیم، حیفا، تل‎آویو و باریلان، مهم‌ترین مراکز اسلام‌پژوهی در فلسطین اشغالی (اسرائیل) هستند که به صورت روشمند و علمی، به شناخت مذاهب اسلامی می‌پردازند. همچنین شخصیت‌های علمی پرشماری -  اعم از اساتید، دانش‌آموختگان، دانشجویان، پژوهشگران و...  - در مراکز مهم و فعال در فلسطین اشغالی (اسرائیل)، به پژوهش درباره اسلام مشغول بوده‎اند.

اسلام‌پژوهی در فلسطین اشغالی (اسرائیل)، با روش‌های گوناگون، از جمله، آموزش، پژوهش (در قالب کتاب، پایان‌نامه، مقاله، پروژه و...) و همایش انجام می‌پذیرد. شرق‌شناسی غربی، ابتدا مطالعه درباره زبان عربی و اسلام را آغاز کرد و سپس با توسعه استعمار غربی در مشرق‌زمین، به بررسی کلیه ادیان، عقاید، عادات، تمدن‌ها، جغرافیا و زبان‌های مربوط به این سامان اقدام نمود؛ اما باید گفت که اسلام، ادبیات عرب و تمدن اسلامی از مهم‌ترین مطالب مورد توجه شرق‌شناسان قدیم و جدید بوده و هست؛ آن هم به منظور تحقق اهداف دینی و سیاسی استعماری، نه چیز دیگر.

شرق‌شناسی در پس پژوهش‌ها و بحث‌های خود با اجمال‌گویی، به دنبال مشوه جلوه‌ دادن چهره اسلام است و با پنهان‎سازی نشانه‌های آشکار دین و نازیبا نمایاندن زیبایی‌ها و تحریف حقایقش، اسلام را چنان به دنیا معرفی می‌کند که گویی از شریعت‌های کهن گرفته شده و سرشار از تناقض‌گویی است.۱ شرق‌شناسی همچنین در پی ایجاد شک و شبهه در مسلمانان نسبت به دین خود است. این کار از طریق اشاعه شبهات درباره این دین و همچنین درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و الهو تأکید بر

1.. شحات هیکل، ترجمه‌های عبری قرآن کریم (اهداف سیاسی و دینی)، ص۲۰۳ـ۲۰۴.


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
32

فلسطین در قسمت انتهایی غرب قاره آسیا، میان دو خط عرضی ۳۰/۲۹ و ۱۵/۳۳ و دو خط طولی ۱۵/۳۴ و ۴/۳۵ شرق گرینویچ واقع شده است. این سرزمین، بخشی از بلاد شام به شمار می‌آید.۱ فلسطین علاوه بر داشتن جایگاه دینی که مهد پیامبران و آیین‌های آسمانی است، به دلیل قرار گرفتن در مرکز جهان عرب و در حاشیه دریای مدیترانه و نیز قرار گرفتن در سه‎راهی سه قاره آسیا، اروپا و افریقا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قرار گرفتن فلسطین در میان تمدن‌های متخاصم کهن و در مسیری نظامی و تجاری از یک سو و تشدید درگیری نیروهای مهاجم برای تسلط و تصرف آن از سوی دیگر، اهمیت و حساسیت موقعیت آن را دوچندان کرده است.۲

فلسطین اشغالی، دارای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فراوانی است که مهم‌ترین آنها عبارت‎اند از: دانشگاه آزاد رژیم صهیونیستی، دانشگاه باریلان، دانشگاه بن‌گوریون، دانشگاه عبری اورشلیم، دانشگاه تل‌آویو، دانشگاه صیفا، مؤسسه علمی اورشلیم، مؤسسه فناوری رژیم صهیونیستی، مؤسسه علمی ویزمان، مؤسسه فناوری هولون، کالج تحصیلات علمی کی، کالج مهندسی و طراحی شن کار، مرکز دانشگاه آریل سامریا، کالج طراحی و هنر بزالل و کالج فناوری اورشلیم.۳

در این پژوهش علمی، قرار است سیر پیدایش و تحولات اسلام‌پژوهی و مطالعات اسلامی در فلسطین اشغالی (اسرائیل)، تحلیل و بررسی شود. به همین سبب، مهم‌ترین مراکز، اشخاص، آثار و فعالیت‌های اسلام‌پژوهی در فلسطین اشغالی (اسرائیل) -  از آغاز تاکنون  - کانون مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند.

اسلام‌پژوهی در فلسطین اشغالی (اسرائیل) در دو جنبه بررسی‌های اسلام نخستین و تحقیقات نوین، پس از انقلاب اسلامی، با اهداف علمی، سیاسی و

1.. صفاتاج، فرهنگ جامع فلسطین، ج۲، ص۲۰۱؛ احدی، رژیم صهیونیستی، ص۴.

2.. احدی، رژیم صهیونیستی، ص۹۷.

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6381
صفحه از 334
پرینت  ارسال به