245
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

زمان ساسانیان است که شامل پنج مقاله با عناوین «گرایش‌های رازوارانه در کیش زردشتی»،۱ «مفاهیم مینو و گیتی در متون پهلوی و رابطه آنها با فرجام‌شناسی»،۲ «نکاتی درباره اهریمن، مینوی تباهکار و آفرینش او»،۳ «مهر داور»۴ و «اسطوره زروان، کیهان‌شناسی و فرجام‌شناسی»۵ است.

بخش دوم این کتاب که «از ایران تا اسلام» نام دارد، شامل هفت مقاله است با عناوینِ «برابری دین و دولت در نظریه «ابن مقفع» درباره حکومت»، «چهار فرزانه»، «شماری از نمادهای پادشاهی از جمله نازبالش، تخت یا کرسی، میوه به، مهر»، «پیمان: اندیشه‌ای ایرانی در تماس با اندیشه یونانی و اسلام»، «طرز تهیه خوراکی صوفیانه و دو فرزانه: مضامین ایرانی در پوشش اسلامی»، «نخستین انسان، نخستین شهریار» «برای روان: انتقال اندیشه‌ای زردشتی به اسلام» و «برخی مضامین ایرانی در ادبیات اسلامی».ن ویسنده در این بخش، برخی از موضوعات، مضامین و مفاهیم موجود در فرهنگ اسلامی را در فرهنگ ایران پیش از اسلام و به‎ویژه در دین زردشتی ریشه‌یابی می‌کند. وی در قسمت پیشگفتار این کتاب،۶ اعلام داشته که در این مجموعه، در پی دستیابی به دو هدف اساسی است: توضیحات و تفسیرهای کیش زردشتی دوره ساسانی و چگونگی انتقال اندیشه‌های آن به اسلام. به باور او، از بررسی بازتاب اندیشه‌های ساسانی در اندیشه‌های عربی، ضمن کسب اطلاعات بنیادین بسیار درباره کیش زردشتی عهد ساسانی، می‌توان دریافت که اسلام تا چه اندازه از اندیشه‌های ایرانی بهره جسته است.

نگارنده کتاب، در مقاله یازدهم (برای روان: انتقال اندیشه‌ای زردشتی به اسلام)

1.. شاکد، از ایران زردشتی تا اسلام، ص۱۷ـ۶۵.

2.. همان، ص۶۷ـ۱۱۶.

3.. همان، ص۱۱۷ـ۱۲۵.

4.. همان، ص۱۲۷ـ۱۶۷.

5.. همان، ص۱۶۹ـ۱۹۶.

6.. همان، ص۱۳.


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
244

هند و اروپا و سامی از همان دانشگاه دریافت کرد و در سال ۱۹۶۴ موفق به کسب درجه دکترای تخصصی در زمینه زبان‌های ایرانی از مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن شد.۱ او از همان سال، در این مدرسه به تدریس پرداخت و با طی مدارج علمی، در دانشگاه عبری اورشلیم به درجه استادی رسید. شاکد در دوره‌های مختلف در این دانشگاه، ریاست گروه‌های مطالعات هندی، ایرانی و ارمنی، ادیان تطبیقی و نیز ریاست مؤسسه مطالعات آسیایی و آفریقایی را بر عهده داشته است. او در سال تحصیلی ۱۹۶۹۱۹۷۰ در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در سال تحصیلی ۱۹۷۵۱۹۷۶ در دانشگاه هاروارد، در سال تحصیلی ۱۹۸۰۱۹۸۱ در دانشگاه کلمبیا و در سال تحصیلی ۱۹۸۷۱۹۸۸ در دانشگاه هایدلبرگ آلمان استاد مدعو بوده است. وی علاوه بر گذراندن فرصت‌های مطالعاتی متعدد در مراکز معتبر علمی جهان از جمله در فیلادلفیا، پاریس و هلند، در دهه ۱۹۹۰ سمت‌های دانشگاهی نیز داشته و از ۱۹۹۵ نائب رئیس انجمن اروپایی ایران‌شناسی بوده است.۲

کتاب از ایران زردشتی تا اسلام

کتاب از ایران زردشتی تا اسلام: مطالعاتی درباره تاریخ دین و تماس‌های میان‌فرهنگی، عنوان مجموعه مقالاتی است که شائول شاکد طی یک فرصت مطالعاتی در هلند در سال ۱۹۹۵ آماده کرده و در همان سال به چاپ رسانده است. این کتاب را مرتضی ثاقب‌فر به فارسی ترجمه کرده که برای نخستین بار، توسط انتشارات ققنوس در اسفند ۱۳۸۱ در تهران به چاپ رسیده است.۳

این کتاب، به دو بخش، تقسیم می‌شود: بخش اول، درباره کیش زردشتی در

1.. موسوی‌پور، «نقد و بررسی کتاب از ایران زردشتی تا اسلام»، ص۱۹.

2.. همان.

3.. همان.

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3843
صفحه از 334
پرینت  ارسال به