121
اسلام‌ پژوهی در اسرائیل

- در سراسر کتاب، حداکثر بی‌طرفی رعایت شده است؛

- این کار با وجود محدودیت موضوع، گامی مهم در کتاب‌شناسی اسلامی - به‎ویژه شیعه  - به شمار می‌رود؛

- دامنه و وسعت کار از یک سو و دقت و عمق آن از سوی دیگر، با نگاهی گذرا آشکار می‌شود؛

- نگارنده در آغاز باب چهارم، درباره علائمی که در فهرست به کار برده، به‎تفصیل سخن گفته است. همچنین در ضمن اختصار، در آغاز کتاب نیز از آن علائم یاد کرده است.

این کتاب را سیدعلی قرائی و حجت‎الاسلام والمسلمین رسول جعفریان از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده‎اند و کتابخانه عمومی حضرت آیت‎اللّه العظمی مرعشی نجفی در شهر قم، آن را در سال ۱۳۷۱ شمسی چاپ و منتشر کرده است.

از جمله ویژگی‌های ترجمه مزبور عبارت است از:

- از آن جهت که فرصت برای ترجمه، کوتاه بوده، مترجمان فرصت مراجعه برای بررسی مواردی که به طور احتمالی، می‌توانست توضیح بیشتری به دست دهد، نداشته‌اند.

- در موارد بسیار اندکی، در صورتی که در همان زمان ترجمه، امکان مراجعه‌ای بوده و نکته‌ای به نظر مترجمان آمده، در پاورقی با علامت دایره آورده‌اند.

- شماره صفحه‌های متن انگلیسی، در ترجمه در کنار صفحه‌ها ذکر شده است.

- در فهرست در باب چهارم کتاب، ترتیب الفبائی همچنان بر اساس حروف لاتین، حفظ شده است؛ ولی فهرست آثار بر اساس الفباء فارسی، تنظیم شده و در فهارس پایانی کتاب، آورده شده است. همین مطلب در مورد آثار خود ابن طاووس در باب دوم، نیز صدق می‌نماید.

- اگر کتاب، با دو نام یا بیشتر شهرت دارد، در فهرست الفبایی همه آن‌ها آمده و با عنوانی که کتاب در ذیل آن عنوان شناسانده شده، ارجاع داده شده است.


اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
120

اروپایی است. فهرست اعلام، امکنه و مفاهیم، مشتمل بر بخش فارسی و عربی و بخش زبان‌های اروپایی است.

کولبرگ به ‎صورت تفصیلی به جنبه‌های زندگی اجتماعی و علمی ابن‎طاووس پرداخته و برخی مواضع و شیوه‌های این دانشمند شیعی را به‎ویژه درباره مواجهه با فقها، متکلمین، مقابله با اهل سنت و همچنین گرایش فراوان وی به زیارت‌ها و دعاها به صورت برجسته و شاخص، بیان کرده است. وی همچنین بعضی از نظرات ابن‎طاووس را درباره عصمت و شهادت امامان بررسی و تحلیل کرده است.

کولبرگ در بخش دوم کتاب که گسترده‌ترین فصل از شش فصل این کتاب است، ۵۹ کتاب از ابن‎طاووس و پنج کتاب منتسب به وی را معرفی کرده است. وی در این راستا، به صورت مفصل اطلاعات کتاب‌شناختی آثار، مانند عنوان درست هر اثر و نگاه انتقادی به بعضی از عناوین و انتساب آنها به ابن‎طاووس را بر پایه بیان نکته‌های متنی و همچنین اطلاعاتی درباره تاریخ نگارش نسخه‌ها، ترجمه‌ها، شرح‌ها و دیگر اطلاعات مربوطه بیان کرده است. این مسئله، حکایت از زاویه نگاه اتان کولبرگ به اثرهای ابن‎طاووس دارد؛ همچنان‎که عنایت نگارنده از جنبه‌های گوناگون به ماهیت و تعداد کتاب‌های کتابخانه ابن‎طاووس و شاخص‌های روشی او در نگارش آثار خودش در فصل دیگر، حکایت از توجه اتان کولبرگ به ابعاد علمی ابن‎طاووس و اهداف پنهان وی در تحلیل شخصیت ابن طاووس دارد.

در بخش آخر کتاب، نگارنده ۶۶۹ منبع به‎کارگرفته شده توسط علی بن موسی بن طاووس را استخراج کرده و همچنین به بازسازی ۲۳ عنوان (و با ملاحظه‌ای، ۲۵ عنوان) پرداخته است. وی تلاش کرده تا بهره علامه محمدباقر مجلسی (۱۰۳۷۱۱۱۰ق) در کتاب بحارالأنوار از آثار ابن‎طاووس -  به جز در دو مورد - ملاحظه گردد.

این کتاب چند ویژگی برجسته دارد:

- به لحاظ تتبع و تحقیق، یکی از آثار خوبی است که تاکنون در این زمینه نگاشته شده است؛

  • نام منبع :
    اسلام‌ پژوهی در اسرائیل
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6290
صفحه از 334
پرینت  ارسال به