متنوعی بهره بردهاند. استعارههای مفهومی «دعا اسلحه است»، «دعا ستون است»، «دعا بُرنده است»، «دعا فرو رونده است»، «دعا مغز است»، «دعا ردکننده است» همگی برای انطباق بخشیدن قلمرو انتزاعی عملکرد دعا در زندگی انسان به قلمروهای حسی به خدمت گرفته شدهاند و این انطباقها، از طریق طرحواره قدرت، طرحواره انسداد، طرحواره مرکز - حاشیه، طرحواره فشار و طرحواره مانع نشان داده شدهاند.
طرحواره تصویری قدرت، استعاره مفهومی «دعا اسلحه و ستون است» را ایجاد کرده است و بنا بر طرحواره انسداد «استعاره دعا دفعکننده است» شکل گرفته است. استعاره مفهومی «دعا نفوذکننده است» نشاندهنده طرحواره فشار خواهد بود و بر اساس طرحواره مانع «دعا برگرداننده» خوانده شده است. و در طرحواره مرکز - حاشیه «دعا مغز است» به وجود میآید. در روایت زیر دو استعاره مفهومی دعا سلاح است و دعا ستون است دیده میشود:
۰.- عَنِ الرِّضَا علیه السلام أَنَّهُ کانَ یقُولُ لِأَصْحَابِهِ عَلَیکمْ بِسِلَاحِ الْأَنْبِیاءِ فَقِیلَ وَمَا سِلَاحُ الْأَنْبِیاءِ قَالَ الدُّعَاءُ.۱
۰.- عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ وَعَمُودُ الدِّینِ.۲
بدینترتیب دو حوزه سلاح و ستون بر حوزه دعا انطباق مییابند. در حوزه سلاح کارکرد دفاعی و تهاجمی سلاح درباره دعا مورد توجه قرار گرفته است. دو روایت زیر اشاره به کارکرد تهاجمی سلاح دارند.
۰.- قَالَ أَبُوعَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ الدُّعَاءَ أَنْفَذُ مِنَ السِّنَانِ.۳
۰.- عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الدُّعَاءُ أَنْفَذُ مِنَ السِّنَانِ الْحَدِیدِ.۴