اهمیت دارد این است که تمامی این مفاهیم با مفهوم ظرفیت انتقال یافتهاند. بنابراین ظرفیت از لحاظ رابطهای که مسیرپیما و مرزنما در این مفهوم دارند نماهای متفاوتی را به تصویر میکشند. در کتابهای ادبی نیز معانی گوناگونی برای «فی» ذکر کردهاند،۱ اما این معانی تقریباً همه بر اساس استعمالات و توسعه در معنای ظرفیت حاصل شدهاند و معنای اصلی «فی» همان ظرفیت است.
در تحلیل معنای ظرفیت در حرف «فی» قرآن مسیرپیماها و مرزنماها را به صورتهای گوناگونی که توضیح داده شد، آورده است. برای مثال در مفهوم احاطه کامل میتوان این آیه را مثال آورد: (بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَالْأَرْض).۲
درباره جایی که مرزنما احاطه کامل بر مسیرپیما ندارد و بخشی از مرزنما باز است (مثال پرنده در باغ پرواز میکند) میتوان آیه زیر را نمونه آورد:
(هُوَ الَّذی یسَیرُکمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّی إِذا کنْتُمْ فِی الْفُلْك).۳
در این آیه کشتی در دریا قرار گرفته و سطح زیرین آن با دریا اتصال دارد، اما بخش بالای مرزنما باز است و احاطه کامل بر کشتی وجود ندارد.
در موردی که بخشی از مسیرپیما با بخشی از مرزنما در تماس است (مانند انگشت در حلقه) نیز میتوان مثال زیر را مشاهده کرد:
(أَوْ کصَیبٍ مِنَ السَّماءِ فیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فی آذانِهِمْ).۴
در آیه بالا مراد این نیست که تمامی انگشت در تمامی گوش قرار گرفته و