و از سوی دیگر خود سرچشمه ایجاد فرهنگی در جامعه شدهاند.
متن تابع یا مفسر
متون تابع متونی هستند که به شرح متون هسته و وابسته میپردازند اما خود در زمره هسته و وابسته قرار نمیگیرند و از ویژگیهای زیر برخوردارند. ویژگی مهم آنها این است که در ساخت جهانبینی دخالتی ندارند و تنها به شرح و بسط جهانبینی ساختهشده توسط متن مؤسس میپردازند.
ویژگی دوم متون تابع این است که آنان مرجعیت اصلی ندارند و در حل اختلافات به آنان مراجعه نمیشود.
متون تابع متون درجه دوم یا منبع دسته دوم محسوب میگردند. دانشهایی که بر اساس جهانبینی جدید شکل میگیرند بر این دسته از متون استوار نمیگردند. این متون خود میتوانند متون پویا و یا ایستایی باشند.
وظایف ماتن نسبت به مخاطب در متون مقدس
متونی که تولید میشوند، نسبت به انتقال معنا از دو گروه خارج نیستند. گاه متن تولیدی بدون اراده انتقال معنا بوده است و گاه متن اراده انتقال معنا را دارد. در صورت اراده انتقال معنا، ماتن باید پیشبینیهایی داشته باشد تا ارادهاش به صورت کامل محقق شود. پیشبینیهایی را که میتوان برای ماتن در نظر گرفت تا در انتقال معنا به آنها توجه کند، در دستههای زیر بررسی میکنیم:
الف - تولید پیام برای مخاطبان خاص؛
ب - تفاوت فضای دریافت؛
ج - پیشبینی موانع فهم مخاطب.
تولید پیام برای مخاطب خاص
در تمامی موارد انتقال پیام، اهتمام ماتن به یک اندازه نیست و ماتن در انتقال