نفر، یک نفر را بکشند، والی باید مخیّر کند هر کدام از سه نفر را خواستند، بکشند و دو نفری که کشته نمیشوند، باید هر کدام یک سوم دیه همکار خود را بپردازد».۱
شیخ طوسی این روایت را در باب «جایز بودن کشتن دو یا چند نفر، به خاطر کشتن یک نفر» آورده است. بر اساس روایات متعدّد این باب، در صورتی که چند نفر به کشتن یک نفر اقدام کنند، اولیای دم مقتول میتوانند با رعایت شرایطی، تمام این افراد را به قتل برسانند؛ ولی بر اساس روایت حسین بن سعید، چنین کاری جایز دانسته نشده است. شیخ طوسی در باره این خبر، دو احتمال مطرح نموده است:
ـ بر تقیّه حمل شود.
ـ کشتن بیش از یک نفر جایز نیست، مگر آن که اولیای دم مقتول، دیه آن تعداد از قاتلان را که بیش از یک نفر هستند بپردازند. در صورتی که این کار را نکنند، تنها مجاز به کشتن یک نفر از میان قاتلها هستند.۲ بنا بر این، اگر اولیای دم مقتول، دیه سایر افراد را بپردازند، قصاص گروهی قاتلان، منافاتی با روایت حسین بن سعید نخواهد داشت.
شیخ حرّ عاملی نیز در مورد این روایت، احتمالی را مطرح ساخته است. ایشان احتمال میدهد که نهی از کشتن بیش از یک نفر، از باب کراهت باشد.۳ بر این اساس، نهی موجود در این روایت، ارشاد به ناخوشایند بودن قصاص گروهی قاتلان، برای قتل یک نفر است.
۶. قضاوت بر اساس یک شاهد و سوگند مدّعی: حسین بن سعید در روایتی نقل میکند که:
حكم بن عيينه و سلمة بن كهيل، نزد امام باقر علیه السلام آمدند و از ایشان در باره شاهد و سوگند [در قضاوت] پرسیدند. امام علیه السلام به آنان فرمود: «پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و علی علیه السلام بر اساس آن قضاوت کردند». آن دو گفتند: این خلاف آیه (وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ