پدرم علیه السلام بِدان وسيله صدقه مىداد». گفتم: اگر قیمت آن برابر با نقره، به يک يا دو نفر بخشيده شود، چه طور است؟ فرمود: «توزیع نمودن آن را بیشتر میپسندم...».۱
بر اساس این روایت، مکلّف میتواند زکات فطره خود را به جای پرداختن به یک نفر، بین جمعی از نیازمندان تقسیم نماید، در حالی که طبق سایر روایات و نظر مشهور فقهای شیعه، دست کم، زکات فطرهای که به یک فقیر اعطا میشود، زکات فطره یک رأس است. از این رو، ظاهر روایت حسین بن سعید، با سایر روایاتی که در این موضوع وارد شدهاند، مخالف است. شیخ طوسی در توضیح این روایت و بیان وجه جمع بین آن و سایر روایات، به سه نکته اشاره میکند:
ـ این روایت به خاطر موافقت با فتوای عامّه، از باب تقیّه صادر شده است.
ـ این حدیث اشاره به کسی دارد که فطریّه چند نفر بر او واجب است. بهتر است چنین فردی، فطریّه را در میان جماعت نیازمندان توزیع کند، نه این که همه را به یک نفر بدهد. بنا بر این، مضمون خبر، جواز توزیع فطریّه یک نفر، در میان چند نفر نیست.
ـ سخن، ناظر به زمانی است که گروهی از نیازمندان جمع هستند و به مقدار هر یک از آنها، زکات فطره کاملِ یک فرد، در اختیار نیست. در این جا توزیع سهم یک نفر بین جمع افضل است.۲
۲. تحقّق استطاعت، بدون داشتن راحله: حسین بن سعید با سند خود از ابو بصیر نقل میکند که:
از امام صادق علیه السلام در مورد آیه (وَلله عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً)۳ پرسیدم. فرمود: «خارج شود و چنانچه مرکبی ندارد، پیاده برود». پرسیدم: توانایی بر پیادهروی ندارد. فرمود: «پیاده و سواره برود». گفتم: توان پیادهروی ندارد. فرمود: «قومی را به خدمت بگیرد و با آنها خارج شود».۴