كانت تحمله فی صورة البقرة.۱
ملائكه در شکل گاو، آن را حمل مىكردند.
مفسّران در باره این روایت، برداشتهای متعدّدی دارند. برخی با استناد به این روایت، در تفسیر آیه گفتهاند:
آن فرشتگان به صورت بقره تابوت را بر میدارند.۲
بر اساس این دیدگاه، با این که فرشتگان موجوداتی مجرّد و غیر مادّی هستند، مانعی ندارد به صورت گاو در آیند و صندوق مادّی را حمل کنند. در این صورت، تمسّک به ظاهر روایت درست است و روایت از احادیث مشکل به شمار نمیآید. چنانچه کسی به هر دلیلی، به شکل گاو در آمدن فرشتگان را نپذیرد، این روایت را باید در شمار احادیث مشکل به شمار آورد و با ارائه توجیه مناسب، دشواری فهم آن را بر طرف سازد و یا از پذیرش مضمون آن خودداری ورزد.
ظاهر کلام علّامه طباطبایی در ذیل این روایت نشان میدهد که از نگاه ایشان، مدلول روایت، به شکل گاو در آمدن فرشتگان است. به همین دلیل، مضمون حديث را موافق با كتاب خدا ندانسته و آن را قابل تطبیق بر قرآن نمیداند.۳ برخی از مفسّران کوشیدهاند تا مشکل فهم روایت را بر طرف سازند. از جمله، نویسنده کتاب مواهب الرحمان فی تفسير القرآن، در این باره مینویسد:
ممکن است صورت گاو به دست مردم بر روی تابوت حک شده باشد و این تزیین بر روی آن به نمادی مشخّص در بین آنها اشاره داشته است.۴
در این صورت، کلام امام علیه السلام، توصیفگر شمایل آن صندوق خواهد بود.
برای رمزگشایی از مفهوم این روایت، در گام نخست باید مفهوم حمل اشیا توسّط