است، یکجا نام میبرند و از همراهی او با حسین در سفر به اهواز یاد میکنند.۱ با این همه، او از نظر شهرت به درجه حسین نمیرسد.
بدون تردید، برجستهترین و سرشناسترین فرد این خاندان، که در منابع رجالی و روایی فراوان از او یاد شده است، حسین بن سعید است. حیات علمی او در اثر مصاحبت با امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام۲ اهمیّت یافته است. وی جهت ترویج و صیانت از گنجینه سخنان اهل بیت علیهم السلام، علاوه بر نقل احادیث، به گردآوری و تدوین آنها پرداخته و به این ترتیب خدمات شایانی را به میراث گرانبهای مکتب تشیّع انجام داده است.
در هیچ یک از کتابهای رجالی شیعه به تاریخ وفات حسین بن سعید اشارهای نشده است. بر اساس روش طبقاتنگاری آیة اللّٰه بروجردی، او از افراد طبقه هفتم شمرده میشود که وفاتشان در حدود سالهای ۲۶۰ تا ۲۷۰ ق است.۳ در برخی از منابع متأخّر، زمان وفات او حدود سال ۲۷۵ ق ذکر شده۴ و حتّی گفته شده که حسين بن سعید اهوازی تا سال ۳۰۰ ق (۹۱۳ م)، در قید حیات بوده است.۵ بنا بر قرائنی، وفات حسین بن سعید در هر یک از دو تاریخ اخیر، دور از ذهن است.
شیخ طوسی از او در شمار اصحاب امام رضا (م ۲۰۳ ق)، امام جواد (م ۲۲۰ ق) و امام هادی (م ۲۵۴ ق) علیهم السلام نام برده و او را از اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام (م ۲۶۰ ق) نخوانده است. یاد نشدن از او در شمار اصحاب امام عسکری علیه السلام، ممکن است به خاطر وفات او در این عصر یا روایت نکردن او از امام عسکری علیه السلام باشد. با فرض این که وی زمان امام عسکری علیه السلام را نیز درک کرده باشد، نهایتاً فرضیّه حیات تا سال ۲۷۵ ق را
1.. ر.ک: رجال النجاشی: ش ۱۳۶، الفهرست: ص ۱۱۲ ش ۲۳۰، خلاصة الأقوال: ص ۱۱۴.
2.. ر.ک: الفهرست: ص ۱۱۲ ش ۲۳۰، رجال الطوسی: ص ۳۵۵ ش ۵۲۵۷ و ص ۳۷۴ ش ۵۵۳۸ و ش ؟؟؟ ص ۳۸۵ ش ۵۶۶۹.
3.. ر.ک: إطالة علی الرجال و الحديث: ص ۳۰.
4.. ر.ک: هدية العارفين: ج ۱ ص ۳۳۱.
5.. ر.ک: معجم المؤلّفين: ج ۴ ص ۱۰.