(الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى)۱ میفرماید: «خداوند خود را به این وصف توصیف کرده است ولی مراد از آن این نیست که عرش حامل خدا و دربرگیرنده خداست بلکه خداوند نگهدارنده عرش است. از آیه (وَسِعَ کرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ)۲ نیز همین معنا مراد است و خداوند به مکان یا چیزی از مخلوقاتش نیازمند نیست».۳
نفی جسمانی بودن و زمان و مکان از خداوند در تاریخ شیعه از نخستین اعتقاداتی بوده است که در روایات امامان علیهم السلام به آن اشاره شده است و شیعیان از آغاز با آن آشنا شده بودهاند. این روایات حتی در معارف نخستین امامان شیعه دیده میشود. از جمله در سخنان امیرالمؤمنین علیه السلامبه آن تصریح شده است.
«وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ وَ مَنْ جَهِلَهُ فَقَدْ أَشَارَ إِلَيْهِ وَ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ وَ مَنْ قَالَ فِيمَ فَقَدْ ضَمَّنَهُ وَ مَنْ قَالَ عَلَامَ فَقَدْ أَخْلَى مِنْهُ؛ هرکس خدا را دارای اجزاء بداند او را درست نشناخته است و هر کس او را درست نشناسد او را مورد اشاره قرار داده است و هرکس او را مورد اشاره قرار دهد محدودش کرده است و هرکس او را محدود کند او را به شماره آورده و هرکس بگوید خدا در چیست او را در ضمن چیزی درآورده و هرکس بگوید خدا بر بالای چیست جایی را خالی از او انگاشته است».۴
بر این اساس نظریه جسمانی نبودن خدا از نخستین اعتقاداتی است که در فرهنگ شیعه وجود داشته است. این دست از روایات اندیشه صحیح و غالب شیعه را که اصحاب متکلم امامان علیهم السلام به آن اعتقاد داشتهاند، نشان میدهد. بنابراین پیروی