درک معنای حقیقی آنها نیستند.
هنگامی که یک عقیده بدون هیچ توضیحی کتمان میشود، باز هم تشخیص دقیق علت استفاده از تقیّه دشوار است. همانگونه که گذشت، شایعترین دلیل برای غیبت امام دوازدهم [عج] ترس از جان وی میباشد. با این حال احادیث دیگر اشاره دارند که این، تنها دلیل نیست. برای مثال، جملهای بیان شده مبنی بر اینکه ائمه [علیهم السلام] علت را فاش نخواهند ساخت، و نیز مبنی بر اینکه حکمت این غیبت تنها پس از بازگشت مهدی [عج] آشکار خواهد شد، همانگونه که حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر [علیه السلام] (سوره کهف، آیه ۷۱) پس از وقوع آن آشکار شد.۱ امام دوازدهم [عج] در توقیعی راجع به غیبت مینویسد: «باب سؤال در مورد آنچه که با شما ارتباط ندارد را بسته، و خود را برای دانستن آنچه که از شما دریغ شده، به زحمت نیندازید (یا: به دانستن آن تظاهر نکنید، (تَ)تَکَلّفوا)».۲
به همین صورت، نیاز به کتمان اسامی دوازده امام، همواره به روشنی و به تنهایی با خطر ارتباط ندارد. پیامبر [صلی الله علیه و اله] در حدیثی، این اسامی را برای صحابی خود، جابر بن عبداللّه فاش ساخته و به او میگوید: «این یکی از اسرار الهی است که پنهان میماند و یکی از چیزهایی است که خدا میداند و مخفی میماند؛ آن را از همه به جز کسانی که مستحق دانستن آن هستند، حفظ کن».۳ در حدیث مشابهی، جعفر صادق [علیه السلام] از اسامی دوازده امام به عنوان «راز و آیین (دین) خدا و دین فرشتگان او» یاد کرده و میگوید که پس باید از همه، غیر از دوستان خدا، کتمان گردد.۴ علت آن میتواند همان ترس از خطر بیرونی باشد، اما میتواند این (نیز)
1.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۴۴۹-۴۵۰، که در Sachedina, Islamic Messianism, p. ۱۰۴ نقل شده است.
2.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۴۵۲؛ تبریزی، إعلام الوری بأعلام الهدی، ص۴۵۳.
3.. «هذا من مکنون سرّ اللّه ومخزوم علم اللّه فأکتمه إلا عن أهله» (شیخ صدوق، کمال الدین، ص۲۴۷).
4.. «هذا سرّ اللّه ودینه ودین ملائکته فصُنه إلا عن أهله وأولیائه» (شیخ صدوق، کمال الدین، ص۳۰۵، همچنین قس: ص۳۰۴).