آن، امام [علیه السلام] نفر اول سلسلهمراتب مؤمنان است. این سلسلهمراتب در منابع به صورت دقیق توصیف نشده، و به نظر کاملاً غیررسمی و تغییرپذیر میآید و جایگاه مؤمن در آن را میزان تدیّن وی مشخص میکند. مشخصه حرکت متعالی، افزایش علم مکنون بود، و همین علم بود که مؤمن ملزم به کتمان آن، از کسانی بود که به این درجه، یا تا به حال به این درجه، نرسیده بودند. موضوعات خاصی که باید مخفی میماندند، معنای باطنی (باطن) آیات خاصی از قرآن، معنای باطنی برخی از سخنان امام [علیه السلام]، یا معنای باطنی برخی از وظایف دینی بود.
این نوع تقیّه در اصل غیراحتیاطی است. دلایل انجام آن یک یا چند مورد از موارد ذیل است: ممکن است اطلاعات برای دریافتکننده آن از لحاظ احساسی یا ذهنی قابل تحمل نباشد؛ شاید دچار سوءبرداشت شده باشد؛ ممکن است آن را انکار کند. از این رو، توضیحی که در برخی روایات برای کتمان زمان ظهور مهدی [عج] آورده شده آن است که این کتمان، آزمون صبر و ایمان مؤمنان است.۱ احادیث ناظر به تقیّه غیراحتیاطی، یا مبهم هستند یا همزمان به تقیّه احتیاطی نیز اشاره میکنند. ظاهراً حدیثی نداریم که تنها به تقیّه غیراحتیاطی ناظر باشد. غالباً تشخیص انگیزههای ورای یک عمل یا یک اظهار نظر خاص بسیار دشوار است؛ به ویژه زمانی که ترویج عقیدهای که باید کتمان گردد، قطعاً خشم غیرشیعیان را موجب شود.
یکی از راههای کشف علت مورد خاصی از تقیّه، بررسی استمرار یا عدم استمرار تقیّه در صورت رفع خطر است. روایت ذیل در مورد دیدار جابر جعفی