11
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

در قسمت ترجمه‌ها، سعی بر این بود که حتی‌المقدور بیشترین میزان وفاداری به متن اصلی رعایت شود. در عین حال، برخی از متون دارای دشواری و دیریابی هستند که لازم بود جهت قابل فهم بودن ترجمه برای خواننده فارسی زبان، ترجمه‌ای ارائه شود که حداکثر شیوایی و روانی را داشته باشد. بعد از انجام کار ترجمه توسط پژوهشگران پژوهشکده، تمامی آثار در اختیار سرویراستار قرار گرفت تا علاوه بر یکسان‌سازی ترجمه‌ها از حیث نگارش، تمامی مقالات از نظر شکلی نیز یکسان شوند. بر این اساس بعضی از مقالات مانند مقاله شیعه در دوران مغول دارای پاورقی تفصیلی و فاقد کتابنامه بود. شیوه ارجاع‌دهی نیز در بعضی از مقالات به صورت پی‌نوشت (ارجاع در انتهای مقاله) بود که در یکسان‌سازی متون، تمام ارجاعات به صورت پاورقی (ارجاع در انتهای صفحه) ارائه شد و برای مقالاتی که فاقد کتابنامه بودند و مشخصات منابع در کنار آدرس‌های پاورقی آمده بود، کتابنامه مستقلی طراحی شد. همچنین شماره پاورقی‌ها در برخی از مقالات به صورت متوالی آمده بود و در برخی دیگر در هر صفحه باز آغاز می‌شد که با یکسان‌سازی همه ترجمه‌ها، تمامی پاورقی‌ها در هر صفحه به صورت بازآغاز گردید.

همچنین از آنجا که شیوه ارجاع‌دهی به برخی از نویسندگان پرتکرار و آثار آنها در این مقالات واحد نبود، سعی شد تا در کتابنامه و پاورقی از نام مشهور چه در مورد نویسندگان و چه در مورد کتاب‌ها استفاده شود. برای مثال، در همه متون از عنوان شیخ صدوق، شیخ مفید یا ملاصدرا استفاده شد تا تمامی مقالات در این مورد نیز یکسان باشد.

در این‌جا لازم است از تمام پژوهشگران و صاحب‌نظران عرصه شیعه‌پژوهی خاضعانه استمداد کنیم تا با مطالعه این اثر و تذکر کاستی‌ها و نقاط قوت آن، ما را در ارائه کارهایی بهتر و عمیق‌تر یاری نمایند.

سید رضا قائمی

معرفی نویسندگان


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
10

متذکر می‌شود. در ادامه، او نظریات کلامی حلّی را بیان کرده و رابطه‌ای میان آنها و دیدگاه‌های کلامی معتزله و به خصوص ابوالحسین بصری برقرار کرده و در انتها فهرست الفبایی آثار علامه حلّی را ذکر می‌کند.

 در مقاله «پیامبران و اجداد در احادیث نخستین شیعه» نیز با مسأله جانشینی و انتقال آن به امام علی علیه السلام از طریق وراثت و وصایت براساس دیدگاه شیعه روبه‌رو هستیم. روبین در این مقاله سعی دارد با مبنا قرار دادن اصل مؤاخات، حلول نور محمدی و وصیت همگانی در مسأله جانشینی، نگاه شیعی انتقال ولایت از پیامبر به امام علی علیه السلام را توضیح دهد. همچنین او با برقراری تناظر میان تعالیم شیعه در مسأله جانشینی با عقاید یهودی-مسیحی، شیعه را اولین گروهی می‌داند که چنین تعالیمی را وارد دنیای اسلام کردند.

 «مراسم عزاداری رایج شیعی» از پیتر چلکوفسکی اما به توضیح مراسم‌های عزاداری شیعه در مناطق مختلف از جمله ایران، عراق و دیگر کشورهای عرب، شبه قاره هند، قفقاز و آناتولی و حتی منطقه کارائیب، نمادپژوهی و معناشناسی هر یک می‌پردازد. چلکوفسکی با توضیح شکل‌های مختلف عزاداری مانند نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، قمه‌زنی، شمایل‌برداری و... تلاش می‌کند بر اساس نگاه خود معناشناسی هر یک را بررسی کند و بیان نماید که هر یک نماد چه چیزی است.

 آخرین مقاله این دفتر به «آموزه تقیه در شیعه» اختصاص دارد و توسط شیعه‌پژوه معرف اسرائیلی، اتان کلبرگ نوشته شده است. او با تقسیم آموزه تقیه به تقیه احتیاطی و تقیه غیراحتیاطی و بیان شاهد مثال‌هایی از شکل‌های مختلف آن در احادیث مکتب تشیع، دست به تبیین این نظریه و جوانب آن از نگاه شیعه می‌زند.

روند کار در این مجموعه بدین صورت بود که در ابتدا این مقالات توسط پژوهشگران این گروه ترجمه شد و سپس نقد آنها بر پایه تاریخ قطعی و قرآن و روایات انجام گرفت و نقاط ضعف و یا قوت هر یک مشخص گردید.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2888
صفحه از 302
پرینت  ارسال به