103
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

بر ‌این‌که روزی پیامبر [صلی الله علیه و اله] به علی [علیه السلام] فرمود: «مَثَل تو، مَثَل عیسی است؛ برخی از مردم او را دوست داشتند، لذا جان خود را از دست دادند، و برخی نیز با او دشمن بودند، لذا آن‌ها نیز جان خود را از دست دادند».۱

نکات متعددی از زندگی‌نامه شخصیت‌های کهن، در شرح حال خود علی [علیه السلام] تکرار می‌شود. لذا حدیثی می‌یابیم که می‌گوید روز درگذشت وی با روز نزول قرآن، روز فوت یوشع [علیه السلام] و روز عروج عیسی [علیه السلام] به آسمان یکی بود.۲ شرح حال انبیای پیشین، به عنوان الگویی برای رفتار خود علی [علیه السلام] عمل می‌کند. او روزی در کوفه علت اجتناب از جنگ با دشمنان را، با نقل نمونه‌‌های مشابهی از زندگی ابراهیم [علیه السلام]، لوط [علیه السلام]، یوسف [علیه السلام]، موسی [علیه السلام]، هارون [علیه السلام] و محمد [علیه السلام] برای پیروانش توضیح داد.۳ برخی از خصائص معنوی وی، خصائص انبیاء پیشین را بازمی‌نماید. او علم آدم [علیه السلام]، فهم نوح [علیه السلام]، زهد یحیی [علیه السلام] (جان تعمیددهنده) و قدرت موسی [علیه السلام] را داشت.۴ نقل شده که در قیامت خداوند قدرت جبرئیل [علیه السلام]، نورانیت آدم [علیه السلام]، حلم رضوان (کلیددار بهشت) و زیبایی یوسف [علیه السلام] را به علی [علیه السلام] عطا خواهد کرد.۵

نه تنها مقام و شرح حال علی [علیه السلام]، بلکه مقام و شرح حال ائمه [علیهم السلام] نیز به طور کلی، منعکس‌کننده تاریخ شخصیت‌های دینی بنی‌اسرائیل تلقی می‌‌شد.۶ ظاهراً

1.. خوارزمی، المناقب، ص۲۳۳، ۲۶۶. هم‌چنین قس: ابن عبد ربه، عِقد، ج۴، ص۳۱۲ (به نقل از شعبی).

2.. مسعودی، إثبات الوصیة، ص۱۵۴.

3.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ص۱۴۸ـ۱۴۹.

4.. خوارزمی، المناقب، ص۴۰-۴۱، ۴۵؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ص۱۱، ۴۲۹ (به نقل از أحمد [بن حنبل]، سیوطی، لئالی، ج۱، ص۳۵۵-۳۵۶. هم‌چنین ر.ک: ابن شهرآشوب، المناقب، ج۲، ص۲۸۶؛ رجب البرسی، مشارق انوار الیقین، ص۵۶.

5.. ابن شهرآشوب، المناقب، ج۳، ص۲۷.

6.. طبق روایتی شیعی منظور از فرزندان اسرائیل، آل محمد[ صلی الله علیه و اله] است. ر.ک: Kister, op. cit., p. ۲۳۳.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
102

در واقع مقام علی [علیه السلام] به عنوان ‌وصی محمد [صلی الله علیه و اله] معادل مقام تمامی ‌اوصیای پیشین تلقی می‌‌شد. نقل شده که محمد [صلی الله علیه و اله] به علی [علیه السلام] گفت که رابطه او با محمد [صلی الله علیه و اله] نظیر رابطه شیث [علیه السلام] با آدم [علیه السلام]، سام [علیه السلام] با نوح [علیه السلام]، اسحاق [علیه السلام]‌ با ابراهیم [علیه السلام]، هارون [علیه السلام] با موسی [علیه السلام] و پطرس با عیسی [علیه السلام] است.۱ گاهی احادیث حتی بر برتری علی [علیه السلام] نسبت به سایر ‌اوصیا تأکید دارند. محمد [صلی الله علیه و اله]  [به دلیل شبهه‌افکنی‌‌ها] وادار شد اعلام کند که شیث [علیه السلام] ‌وصی آدم [علیه السلام]، یوشع [علیه السلام] وصی موسی [علیه السلام]، آصف [علیه السلام] ‌وصی سلیمان [علیه السلام]، پطرس [علیه السلام] ‌وصی عیسی [علیه السلام] و علی [علیه السلام] ‌وصی خود اوست. محمد [صلی الله علیه و اله] در پایان بیان کرد علی [علیه السلام] بهترینِ تمام ‌اوصیا در دنیا و آخرت است.۲

میزان بالاتری از ستایش شیعیان از علی [علیه السلام]، در احادیثی با مضمون برابری مقام وی با خود پیامبران منعکس شده است. بعضی از احادیث ارتباط او با نوح [علیه السلام] را بیان می‌‌کنند. گفته شده که نوح [علیه السلام] هفتصد سال قبل از طوفان، قبر علی [علیه السلام] را حفر کرد.۳ هم‌چنین نقل شده که او با آدم [علیه السلام] و نوح [علیه السلام] در یک قبر دفن شده‌اند؛۴ و در احادیث دیگری ارتباط وی با ابراهیم [علیه السلام] بیان شده است: یک بار که محمد [صلی الله علیه و اله] و علی [علیه السلام] با هم در مدینه قدم می‌زدند، درختان به ایشان درود فرستاده و‌‌‌ آن‌ها را با موسی [علیه السلام] و هارون [علیه السلام] و هم‌چنین نوح [علیه السلام] و ابراهیم [علیه السلام] مقایسه کردند.۵ ارتباط علی [علیه السلام] و عیسی [علیه السلام] از حدیثی استنباط می‌‌شود مبنی

1.. رجب البرسی، مشارق انوار الیقین، ص۵۷.

2.. ابن شهرآشوب، المناقب، ج۲، ص۲۴۷. هم‌چنین ر.ک: مسعودی، إثبات، ص۱۶۶؛ علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۱، ص۳۰.

3.. ابن شهرآشوب، المناقب، ج۲، ص۱۷۲؛ مسعودی، إثبات الوصیة، ص۱۵۲.

4.. مسعودی، إثبات الوصیة، ص۱۵۳.

5.. خوارزمی، المناقب، ص۲۲۱؛ سیوطی، لئالی، ج۱، ص۳۵۴ـ۳۵۵.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2881
صفحه از 302
پرینت  ارسال به