61
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول

۲.۶. پرداختن به غلات در بررسی گروه‌های شیعه

حجم وسیعی از پژوهش‌های وی در زمینه شیعه‌شناسی به بررسی فرقه‌‌های مختلف غلات اختصاص دارد. در بالا هم توضیح دادیم که میان این فرقه‌‌ها و شیعه تناسبی وجود ندارد که بخواهیم در بررسی شیعیان به آنان نیز بپردازیم. به عنوان نمونه به برخی از عقاید منصوریه و رهبر آن ابومنصور توجه کنید:

 با خدایش ملاقات نموده و خداوندگارش با دست بر سر او نوازش نموده است.۱

 خداوند او را نبی و رسول و خلیل خویش نموده است.۲

 بهشت و دوزخ را نپذیرفته و به آن کفر ورزید.

 زنان و محارم را حلال می‌شمرد و در این مورد برای پیروانش فتوی به حلیت صادر کرده‌اند.

 هر حرامی را حلال کرده است مانند: خون، خمر، میته، گوشت خوک.۳

 واجبات و فرائض را اسقاط نمود.۴

این عقاید بیان‌کننده این است که ابومنصور به هیچ مکتبی جز لاابالی‌گری پای‌بند نیست. نه به اصول اعتقادات مسلمین و تشیع وابسته است و نه در بند و شریعت اسلام، از شریعت جز انکار شریعت تعریف و مصداقی ندارد.

و یا در مورد عقاید بیان بن سمعان و فرقه بیانیه نوشته‌‌اند: از قائلین به تناسخ بوده‌‌اند.۵ پیروان او اعتقاد داشتند که مراد از بیان در آیه شریفه «این، بیانى است براى

1.. الایجی، المواقف، ج۳، ص۶۷۳.

2.. نوبختی، فرق الشیعه، ص۵۴.

3.. شهرستانی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۲۱۰.

4.. نوبختی، فرق الشیعه، ص۵۴.

5.. بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۲۲۷.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول
60

صورت مستقل عمل می‌کردند. عبداللّه بن عباس به عنوان بزرگ این شاخه نیز به فرزندش علی وصیت کرد که از قیام‌های علویان دوری کنند۱ و لذا بین‌‌‌ آن‌ها و فرزندان علی‌ علیه السلام فاصله افتاد. اگر چه‌‌‌ آن‌ها بعدها در قیام خود با فرزندان ‌‌امام حسن‌ علیه السلام بیعت کردند۲ اما پس از پیروزی، آن‌ها را به کنار زده و خود زمام حکومت را به دست گرفتند.۳‌‌‌ آن‌ها برای‌ آن‌که نشان دهند حکومت را به جهت وصایت و وراثت از حضرت رسول صلی الله علیه و اله دریافت کرده‌‌اند و در عین حال مجبور به قبول باور شیعه در مورد جانشینی آل علی نشوند، ادعا کردند که وصی و وارث رسول اللّه صلی الله علیه و اله نه ‌‌امام علی‌ علیه السلام، بلکه عباس بن عبدالمطلب عموی حضرت و سرسلسله بنی‌العباس بود.۴

این تفکر دقیقاً بر خلاف تفکر اساسی شیعه است. شیعیان، تنها آل علی را شایسته این جایگاه می‌‌دانسته و می‌دانند. لذا از شیعه ابراز چنین تفکراتی محال است. به نظر می‌‌رسد بعدها به همین دلیل که جامعه قول به وصایت و وراثت عباس را نپذیرفت، عباسیان از این ادعا دست برداشتند و مدعی شدند که وصایت از طریق ابوهاشم فرزند محمد حنفیه و به وصیت او از آل علی به آل عباس منتقل شده است.۵

در ادامه خلفای بنی‌عباس راه خود را بیش از پیش از شیعه جدا کردند و ابوبکر و عمر را بر صحابی دیگر برتری دادند و به عنوان جانشینان قانونی پیامبر پذیرفته و معرفی کردند.۶

1.. مجهول المؤلف‌، اخبار الدولة العباسيه، ص۲۰۰.

2.. الأصفهانى، مقاتل الطالبيين، ص۱۸۵ ، ۱۸۷.

3.. طبرى، تاریخ طبرى، ج۱۱، ص۴۷۸۶ به بعد، ذیل وقایع سال ۱۴۵ق.

4.. ابن اثیر، کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ج۱۵، ص۱۷۵ و ۱۵۶.

5.. الأصفهانى، مقاتل الطالبیین، ص۱۲۳ و ۱۲۴؛ البلاذرى، انساب الاشراف، ج۳، ص۲۷۳-۲۷۵؛ يعقوبى، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۵۶.

6.. ابن اثیر، کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ج۱۵، ص۱۷۷-۱۷۸.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2056
صفحه از 230
پرینت  ارسال به