صادق علیه السلام بوده است.۱ گرچه در احادیث شیعه روایاتی نیز دال بر نکوهش زید یافت میشود، ولی این روایات از نظر سند قابل اطمینان نیستند و از نظر عدد نیز تعداد روایات مدح بیش از روایات ذم است. از اینرو، محققان روایات ذم را مردود دانستهاند.۲
دانشمندان شیعه نیز شخصیت زید را ستوده و او را به علم و دانش، تهجد و تقوا، زهد و پرهیزگاری، شجاعت و ظلمستیزی وصف کردهاند.۳ این مقدار از تعریف و تمجید با عقایدی که از قول دکتر وات انعکاس یافته سازگاری ندارد.
تفکرات زیدیه حاضر نیز از جهت فقهی به فقه حنفی نزدیک شده است و در کلام و الهیات عقلگرا بوده و به معتزله نزدیکاند و بسیاری از عقاید آنها را قبول کردهاند. به عنوان مثال وعد و وعید، منزلة بین المنزلتین، امر به معروف و نهی از منکر، عدل و تقدم مفضول بر فاضل در باب امامت از جمله عقایدی است که در هر دو گروه مشترک میباشد.۴ لذا میتوان نتیجه گرفت که شخص زید، این عقاید را نداشته و بعدها فرقه زیدیه بر پایه عقاید و اصول معتزله این تفکرات را ابراز داشتهاند. شیعهشناسان متأخر نیز به این مسئله واقف شده و به آن اشاره نمودهاند.۵
۲.۴. عدم محوریت ائمه علیهم السلام بعد از امام حسین علیه السلام در جنبشهای سیاسی و مذهبی
وات در مورد امامان بعد از امام حسین علیه السلام ادعا میکند که آنها محور هیچ
1.. سبحانی، بحوث فی الملل و النحل، ج۷، ص۷۴؛ شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۴۸.
2.. کریمان، سیره و قیام زیدبنعلی، فصل دوم به بعد.
3.. شیخ مفید، مصنفات شیخ مفید (الارشاد)، ج۱۱، ص۱۷۱؛ امین، اعیان الشیعه، ج۷، ص۱۰۸.
4.. سبحانی، بحوث فی الملل و النحل، ج۳، ص۲۶۵ و ج۷، ص۴۶۷-۴۷۲؛ رضوی اردکانی، شخصیت و قیام زیدبنعلی علیه السلام، ص۴۱۱ به بعد.
5.. Daftary, the Isma’ilis, p. ۴۷.