جنبشی برای به دست آوردن خلافت بوده و لذا به امام به عنوان رهبری فعال میاندیشیدند و نیز مانند زیدیه، دغدغه دفاع از ضعفا، یعنی موالی را داشتند. شدت این دغدغه آنها، از پشتیبانیای که نهایتاً از ابومسلم داشتند مشخص میشود؛ وی مولی و کارگزار اصلیشان بود، هرچند او را احتمالاً بیشتر به خاطر میزان حمایتی که بین موالی کسب کرده بود، مد نظر داشتند.
لذا کنار هم قرار دادن اطلاعات ملل و نحلنویسان و تاریخنویسان، فهم کاملتری از برخی ابعاد تشیع اولیه به دست میدهد. مشاهده میشود که هدف از جستجوی رهبری کاریزماتیک، اتحاد موالی آرامی و پارسی با اعراب یمنی، یعنی هسته شیعیان نخستین بوده و سپس دوره سکوت نسبی فرا میرسد و در پی آن، در برهه فروپاشی آشکار خلافت امویان، مردم برای یافتن جایگزینی ماندگار برای رژیم درحال سقوط، به اَشکال مختلفی از مفهوم امامت روی میآورند.
کتابنامه
۱. ابن حزم، کتاب الفِصَل، قاهره: بینا، ۱۸۹۹م.
۲. ابن عبدربه، العقد الفرید، قاهره: مطبعة بولاق، ۱۲۹۳ق.
۳. بغدادی، عبدالقاهر بن عمر، الفرق بین الفرق، تحقیق: محمد بدر، بینا، نوبت اول، قاهره: مطبعة حجازی، ۱۹۱۰م.
۴. شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، کتاب الملل والنحل، قاهره: مطبعة حجازی، ۱۹۴۸م.
۵. ولفسن، هری اوسترین، فلسفه علم کلام، ترجمه احمد آرام، تهران: الهدی، ۱۳۶۸ش.
۶. Al-Ash‘arī, Maqālāt al-Islāmīyīn, ed. H. Ritter, Istanbul, ۱۹۲۹-۱۹۳۰.