سنت چادرنشینی بودند که بر اساس آن تمامی بزرگسالان ذکور قبیله تقریباً همشأن و دارای حق مشارکت در داد و ستد قبیله بودند. در آن زمان این سنت چادرنشینی در استپ عربستان، حاکم بود، اما نشانههایی از جوامع دموکراتیک در عراق در گذشتههای دور موجود است؛۱ نه به این معنا که هیچگونه تلاش آگاهانهای برای بازسازی اَشکال پیشین حکومت صورت نمیگرفت، بلکه بدین معنا که در دوره تنشِ پس از سال ۶۵۶م رفتار افراد را امیال ابتدایی و ریشهدار جهت میداد. واکنشهای مخالفتآمیز به این وضعیت در اوایل خلافت امویان از دو سنت مختلف سرچشمه میگیرد.
۲. مختار و موالی
تمامی شیعیان طرفدار [حسین[علیه السلام]] در کوفه در سال ۶۸۴م به توبهکاران ملحق نشدند. به ویژه مختار بن ابی عُبَید ثقفی که به خاطر شرکت در جنبشی به طرفداری از حسین[علیه السلام] اندکی پیش از حادثه کربلا تبعید شده بود، اکنون به کوفه بازگشته و شیعیان را سازماندهی میکرد. او در نامهای به بازماندگان توبهکاران۲ اعلام کرد که میخواهد سیاستش را بر «کتاب خدا، سنت پیامبر[صلی الله علیه و اله]، خونخواهی «اهل بیت[علیهم السلام]»، دفاع از ضعفا و جهاد با بدکاران» مبتنی کند. لذا مختار نه تنها کتاب و سنت، که اصول محوری هر حکومت اسلامی است، بلکه اهداف توبهکاران را نیز در نظر گرفت و هنگامی که بر کوفه مسلط شد، در واقع مسئولان