89
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول

ساکن شدم... جایی که عقاید پیروان سنت و جماعت (اهل السنة و الجماعة) گسترش یافته و فرقه‌گرایی و بی‌خدایی (إلحاد) وجود نداشت».۱

ابن روزبهان در زمان اقامت در غازان، ۲ در اولین مرحله از سفرهایش که در نهایت او را به سرزمین ازبک در مشرق‌زمین رساند، با نهج الحق، اثر ابن مطهر، برخورد، آن را مطالعه و به ردّ استدلال‌های مطرح در آن مبادرت کرد. با این همه وی پیش از آغاز بخش عمده ردّیه‌های خود، چند صفت توهین‌آمیز را به مؤلف نسبت می‌دهد، زیرا پذیرش پای‌بندی مؤلف به ‌‌‌عقاید ائمه دوازده‌گانه[علیهم السلام] برای وی دشوار است. خود او بیشترین احترام را برای این ائمه[علیهم السلام] قائل شده و در ادامه، برخی از اشعار خود در مدح ایشان را نقل می‌‌کند.۳ سپس دلایلی را برای کاری که

1.. شوشتری، إحقاق، ج۱، ص۲۵-۲۶ (از متن اصلی). هم‌چنین ر.ک:
Ḫunǧī/Minorsky, Persia, ۷, and n. ۱.

2.. در مورد تعیین موقعیت قاشان و مسئله یکی انگاشتن آن با کاشان در ایران یا کاسان (قاسان) در ماوراء النهر، ر.ک: تحقیق منوچهر ستوده بر روی مهمان‌نامه‌ بخارا، نوشته خنجی، مقدمه، ص۲۳-۲۴، ش۴. تحقیق بر روی این اثر هنگامی به چاپ رسید که بخش اعظم بحث در مورد خنجی در این کتاب کامل شد. نگاهی گذرا به آن موجب می‌شود با تعجب بگوییم که خنجی به ظهور صفویان در غرب هیچ اشاره‌ای نمی‌کند، پدیده‌ای دردناک که وی هم در ابطال خود (ردّیّه وی بر نهج ابن مطهر) و هم در تاریخ عالم‌آرای امینی خود، حملات گزنده‌ای به آن دارد. علت این کار وی در پرتو رویارویی بسیار شدید محمد شیبانی خان ازبک سنی (حامی جدید وی و شخصیت اصلی وی در مهمان‌نامه) و ستاره در حال ظهور شاه اسماعیل شیعی نهفته باشد. اما جهت یافتن اطلاعات بیشتر در مورد خنجی و دوره وی باید مقدمه آقای ستوده بر تحقیقش (ص۱۱و۳۴) و کتاب‌نامه وی در مورد خنجی (ص۳۳-۳۴) باز هم بیشتر بررسی شود.

3.. شوشتری، إحقاق، ج۱، ص۲۸ (از متن اصلی). هم‌چنین ر.ک: ج۱، ص۷۹-۸۰ (از مقدمه) که شعری طولانی‌تر در مدح دوازده امام‌ علیه السلامنقل شده است. روزبهان - که همانند اکثر نویسندگان سنی - یک سنی ثابت قدم بوده، بر آن است که خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله از احترام فراوانی برخوردارند. در کل، این نمونه‌ای است از رویکرد سنی که تمامی دیدگاه‌ها می‌توانند عملاً در آن مقبول بوده و در باورهای سنتی فراگیر، جایگاهی داشته باشند.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول
88

خنجی را نیز مورد بحث قرار داده و به اختصار راجع به او و حیاتش توضیح می‌دهد.۱

ابن روزبهان خنجی در مقدمه‌اش با اشاره به در دست گرفتن زمام امور توسط شیعیان در اوایل دوره صفویه، می‌گوید: «...گروهی از مردمان کژآیین، این سرزمین را اشغال نموده و آرای رافضی و فرقه‌گرایی را میان مردم رواج دادند. این مسئله مرا مجبور به ترک سرزمین آباء و اجدادی و انتخاب تبعید کرد؛ در نتیجه با عزیزان و دوستانم وداع کردم. پس شهر خود، اصفهان را ترک کرده و به غازان رسیده و در آن

1.. راهنمایی مختصری در مورد إحقاق الحق شوشتری: این اثر، طبق چاپ کتاب‌فروشی اسلامیه در تهران، در اصل سه کتاب در یک مجلد است. چنین بوده که نویسنده کتاب سوم، قاضی نوراللّه، مجال یافته تا در نگارش اثر، در وهله نخست از نویسنده اصلی، یعنی ابن مطهر و سپس از نویسنده دوم (ابن روزبهان) مطالبی نقل کند و سپس با ردّ اولی و تأیید دومی، نظرات خود را پیرامون این دو بیان نماید. این کار موضوع به موضوع، باب به باب و گاهی حتی پاراگراف به پاراگراف و جمله به جمله صورت گرفته است. عبارات ابن مطهر با تعبیر «قال المصنّف رفع اللّه درجته» ـ عبارات روزبهان با تعبیر «قال الناصب خفضه اللّه» ـ و مطالب قاضی نوراللّه نیز با عبارت «أقول» آغاز شده است. این مجلد، علاوه بر این سه کتاب، (البته در پانوشت‌ها) شامل اظهار نظرهای مفصل [آیة اللّه مرحوم] شهاب الدین [مرعشی] النجفی (از نویسندگان معاصر) نیز هست. حواشی نجفی اغلب در هر مورد چندین صفحه به درازا می‌کشد ـ از این رو متن، تقطیع شده و حاشیه، تمام صفحه را اشغال می‌کنند. وانگهی نجفی یک مقدمه ۱۶۱ صفحه‌ای نیز بر کتاب دارد (که در واقع عنوان خاصِ کتاب اللئالی المنتظمة و الدرر الثمینة را نیز دارد و به خود کتاب (ص۱۲-۳۵)، به زندگی علامه ابن مطهر (ص۳۵-۷۰)، زندگی اولجایتو (ص۷۰-۷۳)، زندگی خنجی (ص۷۴-۸۲)‌ و نهایتاً به زندگی خود قاضی نوراللّه (ص۸۲-۱۶۱) می‌پردازد). محقق کل این مجلد - که باید اذعان کرد کار بسیار فاخری در تنظیم تمامی این مطالب انجام داده - حسن غفاری است. این چاپ علاوه بر فهرست مطالب، فهرستی جداگانه و مفصل از محتوای پانوشت‌ها و حواشی نجفی و نیز سایر ضمائم دارد. تنها نکته مهمی که از قلم افتاده، فهرستی کلی است. مطالعه کامل این اثر به عنوان یک کتاب واحد، آموزش مکتب تشیع، اسلام و، در واقع به طور کلی، گستره کاملی از تاریخ و اندیشه اسلامی است. جلد اول در سال ۱۳۷۶ق/۱۹۵۶م، جلد دوم در سال ۱۳۷۷ق/۱۹۵۷م و جلد سوم در سال ۱۳۷۸ق/۱۹۵۸م منتشر شد. این چاپ هنوز هم کامل نیست (یا به عبارت دقیق‌تر، کل اثر هنوز هم در دسترس نویسنده حاضر نیست). اما بخشی که در بحث کنونی بیشتر از همه مورد توجه ماست، یعنی بخش إمامت، از ج۲، ص۲۸۶ آغاز می‌شود (که البته قبلاً در سال ۱۳۸۴ق/۱۹۶۴-۱۹۶۵م در جلد ۸ از إحقاق قرار داشت).

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2334
صفحه از 230
پرینت  ارسال به