رساله طوسی در باب امامت با اشارهای کوتاه به مهدی[عج]، بُعد مهمی از عقاید شیعی، به پایان میرسد: «در مورد ناپدید شدن (غیبت) امام دوازدهم و طول مدت آن، باید گفت این مسئله نباید برای معتقدان به قدرت و علم مطلق خداوند، دور از ذهن باشد».۱
طوسی، با ارائه دیدگاههای مختصر اما صریح خود در باب اساسیترین سه اصل تشیع دوازدهامامی (یعنی امامت، خطاناپذیری امام و مهدویت) خود را دقیقاً در کانون سنت إثنی عشری قرار میدهد. بر این اساس او میتواند حلقه وصل مهمی میان عالم شیعه مسنتر، یعنی هموطنش، محمد بن حسن طوسی، شیخ الطائفة (د. ۴۵۸ق/۱۰۶۶م) و روحانیان شیعی متأخر، محسوب گردد.۲
1.. خواجه طوسی، رساله امامت، ص۲۴.
2.. ابو جعفر محمدبنحسن طوسی، شیخ الطائفة (د. ۴۵۸ق/۱۰۶۶م)، به عنوان نویسنده دو عنوان از «کتب اربعه» شیعی، یعنی الإستبصار و تهذیب الأحکام معروف است (دو عنوان دیگر عبارتند از: الکافی نوشته کلینی و من لایحضره الفقیه نوشته شیخ صدوق). و همچنین این اثر مشهور را نیز نگاشت: Fihrist kutub al-Šī‘a, ed. A. Sprenger, Calcutta, ۱۸۵۳. در مورد محمدبنحسن طوسی ر.ک: GAL. I, p. ۵۱۲-۱۳ و محمد تنکابنی، قصص العلماء، تهران: بیتا، ص۴۱۴ـ۴۱۶.