(فاضل) امامت کهتر (مفضول) که ابوبکر و عمر بودند، به منظور حفاظت از بعضی فواید زودگذر مجاز بود».۱
میتوان گفت تقریباً تمام این تفکرات، متعلق به زیدیه است نه شخص زید بن علی. میدانیم که یکی از مهمترین عقاید شیعیان، عدم قبول خلافت و حکومت خلفای اول و دوم و سوم است. از سوی دیگر به زید نسبت داده شده است که برای همراهی بدنه مسلمانان با قیام خود، خلافت و امامت خلیفه اول و دوم را پذیرفته و در عین حال برای همراهی شیعیان، حضرت علی علیه السلام را افضل معرفی کرده و تقدم مفضول (ابوبکر و عمر) بر فاضل (علی علیه السلام) را جایز دانسته است. این سخنان و نظریات با تأییدها، احترامها و سخنان بلندی که ائمه شیعه علیهم السلام و علمای این مذهب در مورد جناب زید گفتهاند، سازگاری ندارد. به عنوان نمونه از جابر بن یزید جعفی روایت شده است که گفت: «امام باقر علیه السلام را دیدم که وقتی به برادرش زید نگاه میکرد این آیه را تلاوت مینمود:
«کسانی که هجرت کرده و از دیار خود رانده شده و در راه من اذیت شدهاند و جهاد کرده و به شهادت رسیدهاند، لغزشهایشان را پوشیده و آنان را به باغهایی که نهرها از پایین آنها جاری است وارد میکنم، این پاداشی از خداوند است و بهترین پاداش نزد خداست».۲
آنگاه امام باقر علیه السلام اشاره به زید کرد و گفت: «سوگند به خدا او از مصادیق این آیه است»۳.
از برخی روایات نیز به دست میآید که قیام زید مورد رضایت و تأیید امام