که سلسله خسروان را انکار میکنی
آن که در واقع در خفا [غیبة] است از اخلاف غیرعرب است
در پارسی، نسب پسندیده است
همانگونه که زمانی لُؤَی در میان اعراب ظاهر شد.۱
این مرید شلمغانی ـ فقیهی که به موعودباوری وحدتوجودی روی آورده بود ـ تمامی اشارهها به «پسر» شناختهشده «حسن[علیه السلام]» را کنار گذارده و مانند بسیاری از نوکیشان ایرانی منتظر است که یک منجی از خاندان سلطنتی ایران از غیبت بازگردد.
حسین بن روح پس از آزادی از زندان در سال ۹۲۹، با وکیل [امام] در موصل به تفاهم رسید و مجدداً سرپرستی امور مالی آن منطقه را به ناحیه مقدسه بازگرداند.۲ او نیز از بازگشت خود به قدرت سیاسی و گرایش مثبت [خلیفه] راضی، که در سال ۹۳۴ به خلافت رسیده بود، استفاده کرد تا شلمغانی، دشمن موعودباور خود، را نابود کند، همانگونه که سابقاً ابوسهل نیز با حلاج، الهامدهنده شلمغانی، چنین کرده بود. شلمغانی به وسیله طرفداران حسین بن روح دستگیر، به همراه پیروانش محاکمه و سرانجام در نوامبر سال ۹۳۵ اعدام شد.۳
درخور ذکر است که طی هفت دهه بحران امامت و عدم حضور امام، زنان نقش بسیار مهمی در جامعه شیعه ایفا میکردند. خواهر فارِس قزوینی پس از ترور برادرش، رهبر پیروان وی شد و آنها را با جعفر و بر ضد امام یازدهم[علیه السلام] متحد کرد. مادر امام یازدهم[علیه السلام] نیز پس از درگذشت وی نقش مهمی داشت و
1.شیخ طوسی، الغیبة، ص۲۵۰. در مورد پیشگوییهای زردشتی سیاسی و متأخر ر.ک:
Kippenberg, "Mittelpersischen Traditionen," p. ۶۴-۷۰.
2.. شیخ طوسی، الغیبة، ص۱۴۷-۱۵۰.
3.شیخ طوسی، الغیبة، ص۲۲۰- ۲۲۱؛Klemm, "Vier Sufarā’" p. ۱۳۳ .