قریب الوقوع محمد بن اسماعیل، نوه ذکور جعفر صادق[علیه السلام]، به عنوان قائم و مهدی تأمین میشد.۱ مکتب تشیع امامی نیز میبایست با موعودباوری تازهمسلمانان همراهی کرده و آن را مهار میکرد. علمای امامی پارسی، با نقل تعداد زیادی از احادیثی که موعود باوری را به حکومت آتی قائم معطوف میکرد، نقش مهمی در تعالی آن ایفا کردند. در نتیجه، مجموعهای از احادیث حاکی از آرزوی پارسیان تازهمسلمان در دوران انقلاب عباسی و بعد از آن در آثار امامی پدیدار شد، که این خود حکایت از آن دارد که یاران مهدی - قائم، غیرعرب (عجم)هایی هستند که به انتقام ظلمی که به ائمه[علیهم السلام] شد با اعراب خواهند جنگید.۲
از منظری کلیتر، در قرن نهم محدثان پارسی در تعبیه احادیث موعودباورانه در کالبد جامعه امامی نقشی کلیدی ایفا کردند.۳ موالی فرهیخته پارسی، مانند علی بن مهزیار و فضل بن شاذان، در نقل روایات آخرالزمانی بارز هستند: کتاب بلایا (مربوط به آخرالزمان، ملاحم) و کتاب قائم، منسوب به علی بن مهزیار و کتاب غیبت منسوب به فضل بن شاذان است.۴ عَبّاد بن یعقوب عصفوری (د. ۸۶۴) که زیدی بود و سپس به آیین تشیع امامی درآمد روایتی نقل میکند که به رغم ناسازگاریش، به کتابهای معتبر امامی که در زمره «چهارصد اصل» (اصول أربعمائه) راه یافت. طبق حدیثی که عصفوری در «اصل» خود نقل کرده، (طبق متن) یازده امام وجود دارند که نامشان ذکر نشده و آخرینِ آنها قائم است.۵
1.. Daftari, The Isma‘īlīs. Their History and Doctrine, p. ۱۴۰.
2.. Amir-Moezzi, Le guide divin dans le Shī‘isme original, p. ۴۴-۴۵,
که ارجاعاتی به الغیبة نعمانی دارد. یک نسل بعد، این مجموعه را ابن بابویه تنقیح کرد (همان، ص۴۶). اکنون این اثر به زبان انگلیسی موجود است:
Amir-Moezzi, The Divine Guide in Early Shī‘ism.
3.جهت ملاحظه فهرستی از راویان غیرمتعارف، ر.ک: Modarressi, Crisis, p. ۲۲ (n. ۲۶).
4.. Amir-Moezzi, Guide divin, p. ۲۵۱.
5.. Ibid, p. ۲۵۰.