گسترش جامعه مؤمنان به کار گرفته میشد.
یکی از آخرین اقدامات محمد بن علی الجواد[علیه السلام] امام نهم، در سال درگذشت زود هنگامش یعنی سال ۸۳۵، ساماندهی جمعآوری معمول خُمس بود.۱ پسر وی، علی بن محمد[علیه السلام]، امام دهم (که بعدها هادی نام گرفت) با گذار از کودکی به بزرگسالی، به رهبر و سازماندهنده مؤثر جوامع امامی در عراق و ایران بدل شد. محل مراجعات وی در ناحیه مقدسه که با اقتدار قابل توجهی توسط عثمان بن سعید العمری اداره میشد، جمعآوری خمس برای امام را سامان داده و به طور منظم در مورد مسائل فقهی و آئینی به جوامع مختلف امامی مشاوره میداد. در این دوران خمس، تحت عنوان «اطاعت خداوند و ضامن مشروعیت و طهارت اموال شیعیان و حفاظت الهی از زندگی ایشان» از آنها مطالبه میشد.۲
طی دو حکمِ همزمان امام دهم[علیه السلام] در سال ۲۳۲ هجری (۸۴۷-۸۴۸)، حیطه اختیارات احتمالاً وسیع یکی از وکلایش به نام علی بن حسین بن عبد ربّه بین دو وکیل جدید تقسیم شد (علی، پسر حسین، پسر بنده پروردگارش؛ آیا کسی برای پسر یک تازهمسلمان خواستار نام بهتری نبود؟). عبارات این احکام انتصاب، با دقت و با نظر به پیریزی مرجعیت یک تشکلیات سلسلهمراتبی بر بنیانی مستحکم و دستوری تنظیم شدهاند. امام دهم[علیه السلام] با صدور فرمان دیگری، به دو تن از وکلا دستور داد مرجعیتشان را به قلمرو مربوطه خود محدود کرده و وجوهات را از بغداد، مدائن، یا هیچ نقطه دیگری خارج از منطقه خود قبول (جمعآوری) نکنند.۳
گسترش مکتب تشیع در اواسط قرن نهم آزار و اذیت از جانب خلیفه متوکل را موجب شد که در سال ۸۴۸ دستور داد امام علی الهادی[علیه السلام] را به پایتخت بیاورند تا