149
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول

وفات ‌‌امام نهم[علیه السلام] موجب هیچ انشعابی در جامعه ‌‌امامی نشد، از استحکام سازمان سلسله‌مراتبی‌ای حکایت دارد که نیم قرن پیش، موسی کاظم[علیه السلام] ایجاد کرده بود. اکنون کنترل مؤثر وی به گروهی مستقل و در حال ظهور، یعنی فرهیختگان جامعه، یا همان علما واگذار شده بود.

بافت اجتماعی و مغفول تاریخ مکتب تشیع در این دوره، اسلام آوردن گسترده مردم در زمان عباسیان است.۱ موج نوکیشی، که مکتب تشیع ‌‌امامی نیز در رقابت با دیگر گروه‌های تبلیغ‌کننده در آن نقش داشت، کار جدیدی را برای اصحاب ائمه[علیهم السلام] ایجاد کرد، که البته با مسئله سرکرده مزدوران طایفه‌ایِ طرفدار علویان در دوره جنگ داخلی، مانند ابوالسرایا بسیار متفاوت است. جعفر صادق[علیه السلام] به عنوان یک محدث بزرگ شناخته می‌شود و عمده توان وی صرف آموزش تعداد زیادی از پیروانش در زمینه نقل احادیث شیعه و پیشبرد فقه شیعی شد. با این حال وی بحث‌های کلامی پیروانش با هدف تبلیغ مکتب تشیع را تأیید می‌کرد. این نکته نیازمند تأکید است زیرا قرار بود [علم] کلام در حل نهایی بحران ‌‌امامت نقشی تعیین‌کننده ایفا کند. هم‌چنین باید متذکر شد چهار تن از پنج متکلم برجسته نسل وی،

1.. Bulliet, "Conversion to Islam and the Emergence of a Muslim Society in Iran," in Conversion to Islam, ed. N. Levtzion, p. ۳۰-۵۱.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول
148

نگرانی شیعیان در مورد ‌‌امامت ‌‌امام هشتم، علی بن موسی[علیه السلام] به دلیل بی‌فرزند ماندن وی، دلیل خوبی وجود داشت. اما مشکل ناشی از جانشینی صغار، به اصل آموزه ‌‌امامت نفوذ کرد. با درگذشت ‌‌امام هشتم[علیه السلام] بسیاری از شخصیت‌های برجسته جامعه ‌‌امامی می‌پرسیدند ‌‌امام جدید، یعنی یک کودک هفت‌ساله، چگونه می‌تواند معلم صلاحیت‌دار متون دینی و فقه باشد. در حقیقت مشکل علم ‌‌امام هفت‌ساله، به موضوعی بدل شد که به خاطر آن، جامعه ‌‌امامی به گروه‌های مختلفی تقسیم شد و هر گروه نیز راه حل خود را ارائه می‌داد.۱

همین دغدغه در مورد علم ‌‌امام خردسال هنگامی که ‌‌امام نهم در سال ۸۳۵ در دهه بیست عمر خود درگذشت، نیز می‌بایست مطرح بوده باشد؛ زیرا در مورد وی نیز فرزند پسری هفت‌ساله جانشین او شد که انتصابش را یک خادم اطلاع داد ولی شاهدی سرشناس که بر بستر مرگ ‌‌امام فقید حاضر بود، با آن مخالفت کرد.۲ اما این بار اعضای برجسته سلسله‌مراتب ‌‌امامی که به اداره امور این جامعه خو گرفته بودند، بلافاصله گرد هم آمده و تصمیمی واقع‌گرایانه گرفتند. آن شاهد، از مخالفت خود عقب نشست و آن کودک یعنی علی بن محمد[علیه السلام] بر اساس مستندسازی تشریفاتی انتصابش از جانب سلف خود، ‌‌امام دانسته شد. این نخستین بار بود که از بروز بحران جانشینی جلوگیری شد و شیعیان ‌‌امامی پس از درگذشت یک ‌‌امام منشعب نشدند.۳ این حقیقت که بحران عقلی جدی ناشی از خردسالی ‌‌امام پس از

1.. نوبختی، فرق الشیعه، ص۷۴-۷۶؛ اشعری قمی، المقالات والفرق، ص۹۵-۹۹.

2.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۱۰-۱۱۲؛
Modarressi, Crisis, p. ۶۴.

3.. این، نمونه منحصر به فردی از جانشین شدن بجای یک امام است که در رابطه با آن هیچ شقاقی گزارش نشده است. نقل شده که تنها تعداد معدودی از امامیه، پسری باز هم جوان‌تر و متعلق به امام فقید را در نظر داشتند، اما به زودی به جمع سایرین بازگشتند (نوبختی، فرق الشیعه، ص۷۷؛ اشعری قمی، المقالات والفرق، ص۹۹-۱۰۰).

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر اول
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2395
صفحه از 230
پرینت  ارسال به