33
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

اندیشه امامیه و محکی برای جریان‌های نظریه‌پرداز کوفه باشند؛ ‌‌‌چرا که متکلمان نظریه‌پرداز متهم بودند که گزینشی عمل می‌كنند و روایات مناسب نظریات برساخته خودشان را برمی‌گزیدند. این اتهام درباره محدث متکلمان که نظریه‌پرداز نبودند، منتفی بود. باید یادآور شد که جریان محدث متکلمان تا قرن‌ها ادامه یافت و بعدها مدرسه حدیثی قم را شکل داد. از بزرگان این جريان می‌توان احمد بن‌محمد بن‌عیسی و علی بن‌ابراهیم و سعد بن‌عبداللّه‌‌ اشعری را نام برد.۱

گرایش‌های ‌محدث متکلمان

در میان محدث متکلمان دو گروه قابل شناسایی است. گروه نخست جریان عمومی محدث متکلمان بودند و گروه دوم محدثان معدودی بودند که به دلیل نقل پاره‌ای از احادیث با مضامین خاص، به غلو متهم شدند؛ از این رو می‌شود از اینان با عنوان‌‌‌ «متهمان به غلو» یاد کرد. با وجود اینکه اصحاب امامیه درباره این گروه از ائمه علیهم السلام پرس‌وجو می‌كردند۲ و گاه با اين محدثان معارضه داشتند،۳ از گزارش‌هایی برمی‌آید که روایات متهمان به غلو با ملاحظه پاره‌‌‌‌‌‌‌ای احتیاط‌ها،۴ بین امامیه رواج داشت.۵ حتی گاه اصحاب در پی اصلاح اين افراد برمی‌آمدند؛ چنان‌که صفوان بن‌یحیی به همراه دیگر اصحاب امامی، موفق شدند محمد بن‌سنان را با خودشان همراه كنند.۶

ناگفته نماند که باید بین متهمان به غلو با غالیان تمایز قائل شد. غالیان جریانی

1.. برای آگاهی بیشتر از حضور جریان محدث متکلمان در مدرسه قم نک: طالقانی، «مدرسه کلامی قم»، ص ۶۶۔ ۸۹.

2.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص ۳۲۳۔۳۲۴.

3.. برای اطلاع از معارضه حجر بن‌زائد با مفضل بن‌عمر نک: کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۳۲۲۔۳۲۳.

4.. نجاشی، رجال، ص ۲۵۲۔۲۵۳.

5.. شاهد نقل روایات فراوانی از متهمان به غلو در کتبی همچون الکافی و آثار شیخ صدوق هستیم.

6.. نجاشی، رجال، ص۳۲۸.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
32

منجر به مواجهه کلامی با ائمه علیهم السلام نمی‌شد؛ چون محدثان به دنبال تبیین دقیق روایات و کشف ارتباطات موضوعات اعتقادی نبودند. اهل‌بیت علیهم السلام این روش متکلمان را مشروط به رعایت ضوابط اخلاقی و روش‌شناختی، تشویق و تمجید می‌دانستند؛۱ البته گاه این گرایش به افراط می‌گرایید و کار به مراء و جدل می‌کشید كه با سرزنش ائمه علیهم السلام روبه‌رو می‌شد.۲ باید به این نکته توجه شود که ائمه علیهم السلام مخالفتی با تعقل در روایات نداشتند، بلکه اصحاب را از مخاصمه و جدل پرهیز می‌دادند که مبادا با روشن شدن حقیقت به مناقشه‌های بی‌ثمر روی آورند.۳ بر اين اساس، سؤال از امام علیه السلام مانعی نداشت و فقط باید می‌پذیرفتند که امام علیه السلام گاهی بنا بر دلایل مختلف، صلاح نمی‌بیند که به پرسش آنان پاسخ دهد.۴

نکته دیگر در مورد محدث متکلمان این است که این جریان، رویکرد حدیثی دارند و نظریه‌پرداز کلامی نیستند؛ بنابراين، می‌توانند یکی از شاخص‌های ‌شناخت

1.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص ۲۷۱۔۲۷۳ و ۲۷۵۔۲۷۸.

2.. صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۲۱. حَدثَنَا محمد بن عیسى عن حماد بن عیسى عنِ الْحسَین بن الْمخْتَار عن أَبی عَبْداللّه علیه السلام قَال: یهلك أَصحاب الْكَلَام و ینْجو المسلمین [الْمسَلِّمُونَ‏] إن الْمسلِّمِین هم النجبَاء.

3.. حدثَنَا أَحمد بن محمد عن محمد بن سنان عن ابن مسكَان عن سدِیر قَال: قلْت لأَبِی جعفر علیه السلام تركت موَالِیك مخْتَلِفِین یتبرأُ بَعضهم من بعض قَال و مَا أَنْت و ذَاك إنَّمَا كَلف اللّه النَّاس ثَلَاثَة معرفَة الْأَئمة و التَّسلیم لَهم فیما یرد علَیهم و الرد علَیهم فیمَا اخْتَلَفوا فیه.

4.. حدثَنَا محمد بن جعفر قَال حدثَنَا عبداللّه بن محمد عن أَبِی داود [عن‏] سلَیمان بن سفیان عن ثعلَبَةَ [تَغْلبَةَ] عن زرارَةَ عن أَبی جعفر علیه السلام فی قَوْله: فسْئَلُوا أَهل الذكر إن كنْتُم لا تَعْلَمون من المعنون [الْمعْنِیون‏] بذَلك، فقال: نحن و اللّه، فَقُلْت فَأَنْتم الْمسئولون قَال نعم، قُلْت و نحن السَّائلون قَال نعم، قلْت فعلَینا أَن نَسْأَلَكم قَال نعم، قُلْت و عَلَیكم أَن تجیبونَا قَالَ لَا، ذلك إلینَا إن شئنَا فعلْنَا و إن شئْنَا تركْنَا، ثم قَال: هذا عَطاؤنا فَامْنن أَوْ أَمسك بغَیر حساب‏ (قمی، تفسیر قمی، ج ۲، ص ۶۸).

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2134
صفحه از 208
پرینت  ارسال به